بیانیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت روز دانشجو

جنبشهاي بزرگ جهان ،‌ پيروزمندي هاي خود را پيش از هر امر ديگر ،‌ از درك نقادانه ي تجربه اي كسب مي كنند كه در تاريخ زنده ي مبارزه اشان ،‌ هر لحظه آن را پشت سر مي گذارند . انتظار بازگشت جنبش دانشجويي ايران به مسير پاكوفته ‌« اصلاحات »‌ و تكرار پروژه ي شكست خورده ي «‌ دنباله روي از اميدواران به مراجع قدرت »‌ ،‌ نفي مغرضانه و آگاهانه ي تك تك امكانات نويافته ي پيروزي اين جنبش در حركت به سوي خواسته هاي بر حق آن است .گسست جنبش دانشجويي از «‌ فلسفه و جنبش سياسي موسوم به اصلاح طلبي » ،‌ جز محصول درك نقادانه امروز جنبش از همان تجربه ي منتهي به شكست «‌ اصلاحات »‌ چيز ديگري نيست . اين گسست ، گشايش دريچه ي اميدي ست كه استقلال جنبش دانشجويي از دستگاه قدرت و ايستادن آن بر پاهاي آزموده ي خود را نويد مي دهد . آگاهي جنبش از اين حقيقت كه او عضو پوينده و متكاملي از اندامواره (‌ارگانيسم )‌ روبه رشد جامعه ايران بوده و از اين رو در ارتباط و هم سرنوشتي ارگانيك با ديگر جنبش هاي مترقي اين جامعه است ،‌هم اكنون دانشگاه و دانشجويان را از قالب تنگ يك صنف سياسي معترض به در آورده و آنرا به جنبشي اجتماعي و همبسته ي ناگزير مبارزات پيگير كارگران ،‌ زنان ، جوانان و ديگر گروهها و اقشار تحت ستم جامعه تبديل كرده است . سياسي گري امروزي جنبش دانشجويي ،‌ به همين سبب مي بايست از عضويت اكتيو اجتماعي و دخالتگري پيگيرانه او در هر امر كوچك و بزرگ جامعه ايران نشأت گيرد .
امسال 16 آذر روزي ست كه دانشگاه هاي سراسر كشور رو به جامعه ايستاده و تداوم مبارزه اشان براي دستيابي به جامعه اي آزاد و برابر براي همه گان را به يكايك مردم اعلام مي كنند . تجربه ي كنوني جنبش دانشجويي ،‌ در كنار تجربه ي مبارزات سرسختانه ي طبقه ي كارگر و جنبش آزادي خواهانه ي زنان ايران ،‌ محصول آگاهي اين جنبشها از اين حقيقت است كه «‌ دست يابي به مطالبات بر حق مردم تنها به نيروي اتحاد مردمي و بريدن قاطعانه از هرگونه دخالت از بالا و يا از خارج ممكن است »‌ .
با در نظر گرفتن چنين حقايقي ست كه امروز جنبش دانشجويي اعلام مي كند كه خواسته هاي خود را نه از طريق متوسل شدن به درگاه مراجع قدرت داخلي و خارجي ،‌ بلكه با اصرار قاطعانه دانشجويان بر اتكا به نيرو و اراده ي آگاهانه ي خود مردم ايران به شرح زير دنبال مي كند :
1 - جنبش دانشجويي به زندگي در جامعه اي اميد دارد كه در آن فرد فرد انسانها از آزادي هاي سياسي – اجتماعي خود ( ‌به عنوان حق طبيعي افراد بشر )‌ بهره مند بوده و در آن از تمامي امكانات و ثروتهاي جامعه به طور برابر برخوردار باشند . تنها در چنين جامعه اي ست كه امكان اعتلاي استعدادهاي نهان جامعه فراهم مي آيد . جنبش بر اين باور است كه دست يافتن به چنين جامعه اي جز از طريق اتحاد مستحكم آن با ديگر جنبشهاي روبه جلوي جامعه به ويژه جنبش طبقه كارگر و جنبش زنان غير ممكن است . با در نظر قرار دادن اين افق متعالي ست كه ديگر خواسته هاي دانشجويان به صورت لوازم و شروط اوليه رسيدن به چنين جامعه اي ،‌ در ادامه مطرح مي شود .
2 - جنبش خواستار حذف فضاي شبه نظامي دانشگاه ها – به همراه تمامي علايم و عواقب آن از قبيل احكام انضباطي سنگين و پوشش اجباري دختران دانشجو (‌ به عنوان نمونه اي از تبعيض و تفكيك جنسي ) ، اخراج اساتید ، طرح ستاره دار کردن دانشجویان ، ثبت نام مشروط دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، تفکیک جنسی سرویس ها و بوفه های دانشکده ها – در تمام دانشگاه هاي كشوربوده و ضمنا ً‌ به جد خواستار محاكمه ي عاملان قتل دانشجوي سبزواري مي باشد .
3 – ‌ آزادي فعاليت تشكلها و نشريات مستقل دانشجويي ، مصون از هر گونه تيغ سانسور – را حق گذشت ناپذير دانشجويان دانسته و در مسير تحقق اين خواسته پيگيرانه تلاش خواهد كرد .
4 – با توجه به عملکرد ضعیف وزارت علوم ، خواستار برکناری فوری وزیر علوم و رؤسای انتصابی دانشگاه ها می باشد .
5 - با پافشاري بر حق بديهي آزادي بيان ،‌ خواستار لغو تمامي احكام قضايي مربوط با فعالين سياسي كشور و آزادي زندانيان سياسي – به ویژه دکتر زرافشان وکیل پرونده ی قتلهای زنجیره ای - مي باشد .
6 - از كوچكترين مطالبات و مبارزات طبقه ي كارگر ايران قویا ً دفاع كرده و خود را متحد استراتژيك جنبش كارگري ايران مي داند و از آزادي تشكيل سنديكا و تشكلهاي آزاد و مستقل كارگري و نیز حق اعتصاب کارگران قاطعانه حمايت مي كند . خواستار لغو اصلاحیه ی قانون کار بوده و ضمنا ً پيگيرانه خواهان آزادي آقاي منصور اسانلو – رئيس هيأت مديره ي سنديكاي اتوبوس راني تهران - و باز گرداندن ايشان و همكاران شان به محيط كار مي باشد .
7– قويا ً‌خواستار برابري مطلق زنان و مردان در عرصه ي حقوقي ، سياسي و اجتماعي و رفع هرگونه تبعيض جنسي بر عليه زنان مي باشد .
8 – جنبش با هر گونه دخالت خارجي – اعم از اشكال نظامي يا الگوي فرساينده ي تحريمهاي سياسي و اقتصادي – در سرنوشت مردم ايران به جد مخالف بوده و اعلام مي كند كه نتايج چنين اقداماتي تنها فلاكت و سيه روزي هرچه بيشتر مردم اين كشور را به همراه خواهد داشت . اين سيه روزي با فراهم شدن شرايط براي سربرآوردن خطرناك ترين نيروهاي تبهكار جامعه با قوت هر چه تمام تر بازتوليد خواهد شد . دانشگاه امروز سنگري براي پاسداري از حقوق و آزادي هاي مردم ايران است . بقاي اين سنگر و گسترش دامنه ي فتوحات آن تنها در پرتو اتحاد جنبشهاي بر آمده از بطن همين «‌ مردم »‌ ممكن خواهد بود .
به همين سبب جنبش دانشجويي نيروهاي مترقي بالقوه و بالفعل موجود در جامعه را به اتحاد با يكديگر براي رسيدن به خواسته ها و مطالبات همسويه اشان فرا مي خواند.
مشهد 16 آذر 85

3 comments:

Anonymous said...

تجمع در دانشگاه علامه
جمعي از دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي، در روز شنبه ۱۸ آذربا تجمع در صحن دانشکده علوم اجتماعي 16آذرماه، روز دانشجو را گرامي داشتند و همبستگي خود را با ساير دانشجويان اعلام نمودند. در اين تجمع که به صورت نمادين، دانشجويان ماسک به صورت داشتند، برخي از مطالبات دانشجويي مطرح گرديد و تعدادي از دانشجويان در تريبون آزادي به صحبت پرداختند. مراسم با خواندن سرود ادامه داشت. همچنين، عده اي از دانشجويان نيز براي اعلام همبستگي خود با دانشجويان ستاره دار، ستاره هايي به لباس هاي خود متصل کرده بودند و اعتراض خود را به اين مسئله ابراز مي داشتند .

پلاکاردها و شعارهاي آنان نيز جملات زير را در بر داشت:

ستاره دانشجو، مدال افتخار است.

ذرات معلق استبداد در هوا فراوانند، براي حفظ سلامتي از ماسک استفاد کنيد.

نان، صلح، آزادي.

رئيس انتصابي؛ استعفا، استعفا.

اتحاد، مبارزه پيروزي.

Anonymous said...

بربریت اسلامی در پلی تکنیک!
با سوسیالیسم جوابش کنید!

٤ روز بعد از ١٥ آذر سرخ و سوسیالیستی با پرچم "یا سوسیالیسم یا بربریت"، احمدی نژاد این سمبل خشونت و سرکوب حکومت اسلامی به دانشگاه می رود. رفتن احمدی نژاد به دانشگاه مصادف شده است با برگزاری تریبون آزادی که دانشجویان در روز ١٥ آذر در دانشگاه تهران قرارش را با هم گذاشته اند. دانشجویان از همه مردم دعوت کرده اند که در روز ١٩ آذر برای اعتراض به سیاست های سرکوب گرانه حکومت اسلامی در دانشگاه پلی تکنیک جمع شوند و از آنها حمایت کنند. بسیج دانشگاه امام صادق و پلی تکنیک در حرکاتی نمایشی سعی در ایجاد رعب و وحشت و زمینه سازی سرکوب دانشجویان دارد. از طرفی انجمن اسلامی دانشگاه با همکاری دفتر تحکیم وحدت با صدور اطلاعیه ایی تلاش دارند این مراسم را حداکثر در چهارچوب "نقد به دولت" برداران انحصار طلب محدود کنند. اما دانشگاه چپ تر از این حرفها است.
دانشجویان در روز ١٥ آذر نشان دادند تصمیم خود را گرفته و راه و هدف خود را انتخاب کرده اند: "یا سوسیالیسم یا بربریت" این است عصاره و فشرده مجموعه خواستها و شعارهای دانشحویان که به فریاد درآمد و بالا برده شد. دانشحویان باید همان طور که ٣ سال پیش خاتمی را هو کردند، پوزه احمدی نژاد، سمبل سرکوب رژیم اسلامی را صد بار محکم تر به خاک بمالند و شعار های آزادی خواهانه و برابری طلبانه را بار دیگر در صحن دانشگاه طنین اندازکنند.

سازمان جوانان کمونیست از همه مردم و به خصوص جوانان می خواهد یکشنبه ١٩ آذر در دانشگاه پلی تکنیک جمع شوند و در کنار دانشحویان این دانشگاه به جمهوری اسلامی اعتراض کنند و خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و برقراری سوسیالیسم به عنوان تنها راه نجات شوند.

سرنگون باد جمهوری اسلامی
زنده باد آزادی برابری
برقرار باد جمهوری سوسیالیستی
سازمان حوانان کمونیست

Anonymous said...

( لطفا لینک ما را در وبلاگ خود قرار دهید )


malpary azdai xwazany galy kurdistan


weblag azdaikhahay mardome setamdideye kurdistan




www.komar.co.sr

www.4chra.co.sr