گزارش کامل تجمع بزرگ دانشجويان در دانشگاه تهران

صبح امروز اطراف دانشگاه تهران مملو از نيروهای امنيتی بود. به گفته شاهدان عينی از ساعات اوليه صبح در کليه خيابان های منتهی به دانشگاه تهران حضور نيروهای امنيتی بيسيم به دست کاملا مشهود بود.

همچنين انتظامات دانشگاه تهران با کنترل شديد کارت دانشجويی دانشجويانی که قصد ورود به دانشگاه را دارند، اجازه ورود به افراد غيردانشجو و همچنين دانشجويان ديگر دانشگاه ها را نمی داد. اما با اين وجود گزارش ها حکايت از حضور بيش از ۸۰۰ نفر از دانشجويان پيش از آغاز اين مراسم مقابل دانشکده فنی دارد. گفتنی است جمع کثيری از دانشجويان دانشگاه اميرکبير و خواجه نصير در مقابل درب ۱۶ آذر دانشگاه تهران تجمع کرده بودند اما انتظامات دانشگاه تهران مانع ورود ايشان به دانشگاه شده بود. به همين علت دانشجويانی که داخل دانشگاه تجمع کرده بودند با حضور مقابل اين درب دانشگاه خواستار ورود اين دانشجويان به دانشگاه شدند، اما ممانعت انتظامات با اين امر سبب شد فشار جمعيت از دو سوی اين در، باعث شکسته شدن در شود. در پی اين امر دانشجويانی که موفق نشده بودند وارد دانشگاه تهران شوند، به جمعيت حاضر در داخل دانشگاه پيوستند و جمعيت مجددا به سمت دانشکده فنی حرکت کرد.

جمعيت حاضر در تجمع امروز دانشگاه تهران بيش از ۲۰۰۰ نفر گزارش شده است. همچنين علی نيکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، که پيش از اين توسط حراست دانشگاه تهران احضار شده و به علت اعلام اين تجمع از سوی دفتر تحکيم تحت فشار قرار گرفته بود، صبح امروز در درگيری با نيروهای انتظامات دانشگاه تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

علی نيکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، در ابتدای اين تجمع گفت: از آقای خامنه ای می پرسم بر اساس کدام قانون يک دانشجو در زندان می ميرد؟! نيکونسبتی ادامه داد: ما بارها خواستار مجوز برای اين برنامه بوديم، و اعلام کرديم به هر نحو ممکن برنامه را برگزار خواهيم کرد و عليرغم تمام کارشکنی ها اين برنامه را امروز برگزار کرديم. نيکونسبتی در ادامه با بيان اين که استبداد سياسی بايد از بين برود گفت: وزير علوم از وابستگان باهنر، نماينده مجلس، است و به خاطر اين وابستگی به اين سمت منصوب شده است و همين مسئله باعث می شود کسی به او اعتراضی نکند. نيکونسبتی در پايان مهمترين خواست دانشجويان را برکناری و محاکمه وزير علوم اعلام کرد و نسبت به ستاره دار کردن دانشجويان و احضار بيش از ۲۰۰ نفر به کميته انضباطی به شدت انتقاد کرد. نيکونسبتی احمدی نژاد را حامی انقلاب فرهنگی دوم دانست و گفت وی لياقت نشستن بر کرسی رياست جمهوری را ندارد.

در ادامه مراسم آرمين سلماسی، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير و مجری اين مراسم، گفت: هنوز دانشجويان مظلوم ترين قشر در ايران هستند. اساتيد ما را بازنشسته کردند، حکم تعليق برايمان صادر کردند، ستاره نشانمان کردند، جلوی اعتراض که هيچ جلوی نفس کشيدنمان را هم گرفته اند، فضای دانشگاه را به پادگان تبديل کرده اند و هر اعتراضی را به شدت سرکوب می کنند. سلماسی در ادامه از وزير علوم پرسيد: شما که می گوييد دانشجوی سه ستاره نداريم ياشار قاجار، روزبه رياضی، محسن فاتحی، حنان عزيزی و...، مگر هم کلاسی های ما نبودند و از ادامه تحصيل محروم شدند؟! سلماسی در ادامه گفت: آقای وزير علوم و رئيس جمهور گمان می کنند مردم ايران نمی فهمند که آنها دارند دروغ می گويند. اين دانشجوی دانشگاه اميرکبير در پايان گفت: وای اگر کاسه صبر اين ملت لبريز شود!

سخنران بعدی مراسم تقی رحمانی، از فعالين ملی مذهبی، بود. رحمانی با بيان اين که دانشگاه خانه آزادی است و همواره خواستگاه فعاليت های آزادی خواهانه و عدالت طلبانه بوده است، گفت: من سال های زيادی فعاليت سياسی کردم و تاسفم از اين است در طول اين ساليان هيچ گاه کشور ما به نقطه بازگشت ناپذير آزادی نرسيده است. تقی رحمانی با اشاره به شهدای راه آزادی گفت: آسمان ايران همواره پرستاره بوده ولی زمين آن هميشه تاريک بوده است، و اين مسئله قابل تامل است. رحمانی در ادامه خواستار اتحاد و يکپارچگی تمام نيروهای آزاديخواه برای کار مستمر و مبارزه ادامه دار شد. در پايان رحمانی ياد اکبر محمدی را گرامی داشت.

در ادامه برنامه سهراب کريمی، بيانيه فعالين کرد را قرائت کرد. و پس از آن يکی از فعالين دانشجويی دانشگاه تهران به قرائت بيانيه جمعی از فعالين دانشجويی چپ پرداخت.

پس از آن مهدی امينی زاده به نمايندگی از دانشجويان ستاره دار به سخنرانی پرداخت. امينی زاده در سخنرانی خود گفت: من امروز نمی خواهم بگويم که يک شبه بيش از ۱۰۰ نشريه به دستور مقامات عالی رتبه نظام اعدام می شوند، نمی خواهم بگويم اجازه دسترسی آزاد به اطلاعات وجود ندارد، نمی خواهم بگويم اجازه نشر در کشور وجود ندارد، نمی خواهم بگويم در ايران انتخابات آزاد برگزار نمی گردد و يک عده ابتدا افرادی را انتخاب می کنند و بعد نام اين خيمه شب بازی را انتخابات می گذارند، من امروز می خواهم بگويم ما امروز در ايران اجازه تحصيل نداريم. امينی زاده در ادامه با بيان اين که وزير علوم بارها به دروغ اعلام کرده است که ما دانشجويان اخراجی نداريم، گفت: کارنامه هايی که در دست ماست، پس چيست؟ امينی زاده در پايان خواستار اين شد که روند بازنشسته شدن اساتيد متوقف شود و حق تدريس و تحصيل آزاد در دانشگاه فراهم گردد.

در ادامه اين مراسم وحيد عابدينی، از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران، به سخنرانی پرداخت. عابدينی در سخنان خود گفت: خواسته ما اين است که رئيس دانشکده و دانشگاهمان انتخابی باشد، خواسته ما اين است که کميته انضباطی با فعالين دانشجويی برخورد نکند، خواسته ما اين است که نشريات دانشجويی آزاد باشند، ما خواستار حق تدريس و تحصيل آزادانه ايم. عابدينی در پايان خواستار حاکم شدن دموکراسی و آزادی در دانشگاه شد.

مرتضی اصلاحچی، دبير انجمن اسلامی دانشگاه علامه، در ادامه پيام دکتر ناصر زرافشان را خطاب به دانشجويان قرائت کرد. در پيام دکتر زرافشان ضمن گراميداشت ياد شهدای دانشجو، آمده بود: در اين شرايط زنده نگاه داشتن ياد و خاطره آرمانخواهی و مبارزات شهدای دانشجو ضرورتی موکدتر از هميشه است. در ادامه پيام دکتر زرافشان آمده بود: اگر آن چه اکنون جريان دارد روند طبيعی و ناگزيری باشد که بايد در ايران طی شود، با همه دشواری هايش ما نبايد از آن ناخرسند باشيم. زرافشان در پايان با بيان اين که با شما يک سينه سخن دارم، گفته بود: اما در شرايطی که ممنوع الملاقات بوده و حتی از ديدار خانواده نيز محرومم، ارتباط با شما و سخن گفتن با شما برايم ممکن نيست.

در ادامه علی عزيزی، نايب دبير انجمن اسلامی پلی تکنيک، در سخنان خود در اين تجمع گفت: دانشجويان سه ستاره، دوستان ما بودند که به خاطر دفاع از حقوق ما اکنون در ميان ما نيستند و اين بزرگترين ننگ برای دولت احمدی نژاد است. عزيزی در ادامه با اشاره به اين که تخريب ساختمان های انجمن های اسلامی دانشجويان تخريب پايگاه های انتقاد به دولت و حاکميت است، افزود: انجمن های اسلامی فراگيرترين تشکل های دانشجويی در سراسر کشور هستند و ننگ برخورد با اين تشکل ها بر دامن وزير علوم هست و به راحتی پاک نمی شود. عزيزی در ادامه انتصاب روسای دانشگاه ها را تحميل و توهين به دانشگاه دانست و گفت هر گونه تحميل بر فضای آزاد دانشگاه محکوم به شکست است. عزيزی در ادامه با بيان اين که احمدی نژاد از دانشجويان بسيجی خواسته تا فرياد بزنند تا او بتواند راحت تر دانشگاه ها را قلع و قمع کند، گفت: اين بار ما بر آن ها فرياد می زنيم. علی عزيزی در ادامه افزود: دانشجويان بسيجی در دانشگاه اميرکبير در حال تدارک طوماری برای دعوت از احمدی نژاد هستند، ما از کليه دانشجويان دعوت می کنيم تا روز يکشنبه هفته آينده ساعت ۱۲ با حضور در پلی تکنيک فرياد اعتراضی خود را بر سر رئيس جمهور بکشند.

سخنران بعدی اين تجمع مهندس سياسی راد، از پيشکسوتان انجمن اسلامی پلی تکنيک، بود. سياسی راد در سخنان خود گفت: ما امروز اينجا جمع شده ايم تا از حقوق همه قشرها بر مبنای اعلاميه جهانی حقوق بشر و حقوق شهروندی دفاع کنيم. ما خواستار استقلال دانشگاه ها، آزادی زندانيان سياسی، تضمين حقوق سياسی و حقوق شهروندی همه آحاد ملت ايران هستيم. سياسی راد در ادامه با بيان اين که امروز افرادی ادعا می کنند در زندان ها شکنجه می شوند، خواستار بررسی اين مسئله شد.

در ادامه برنامه بيانيه کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت توسط نيلوفر گلکار، عضو اين کميسيون قرائت شد. در اين بياينه آمده است: کميسيون زنان تحکيم، افزايش فشار ها و برخورد با دختران دانشجو، محروميت از تحصيل و احضارهای پياپی آنها به کميته های انضباطی را محکوم می کند و يادآوری می نمايد که دختران علاوه بر استبداد، قربانی مردسالاری نيز هستند و مشکلات خاص خود را دارند که تنها ناشی از جنسيت آنهاست. افزايش برخورد در زمينه ی پوشش دختران، فشار بر دختران در رابطه با ساعات ورود و خروج به خوابگاه ها، توزيع نابرابر امکانات ورزشی، تفريحی و آموزشی به دليل تفکيک جنسيتی محيط های دانشجويی، اعمال سهميه بندی جنسيتی در پذيرش دانشگاه ها که به صورت مخفيانه اعمال می گردد، سياست های پنهان در زمينه ی عدم پذيرش زنان به عنوان اعضای هيئت علمی و پست های مديريتی در دانشگاه از جمله مسائلی است که پی گيری جداگانه ی مسائل زنان را ضروری می سازد.

در پايان تجمع سعيد حبيبی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، به بيان نظرات خود پرداخت. حبيبی با بيان اين که روی صبحتش با وزير علوم و رئيس جمهور نيست، گفت: وزير علوم کوچکترين لياقت و کياستی را بر اداره اين وزارتخانه ندارد، احمدی نژاد هم هيچ گونه مشروعيتی به نظر من ندارم. روی صحبت من با شما دانشجويان است. سعيد حبيبی در ادامه، با اشاره به نقش ويژه جنبش دانشجويی اشاره کرد و افزود: دانشگاه فقط مسائل صنفی خودش را دنبال نمی کند. اولين قدم ما مسائل صنفی است و دومين قدم مسائل سياسی، و سومين قدم ما زمينه سازی برای تغييرات بنيادين اجتماعی است. حبيبی در پايان گفت: امروز زمان صحبت کردن آرام نيست بلکه امروز روز فرياد زدن در اقصی نقاط کشور است.

در پايان اين مراسم دانشجويان مقابل سردر اصلی دانشگاه تهران تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سر دادند. بعضی از اين شعارها «وزير بی لياقت، استعفا استعفا»، «مرگ بر ديکتاتور»، «مرگ بر استبداد»، «دانشجو، دانشجو اتحاد اتحاد» و... بود.

در حاشيه:
- خيابان های منتهی به دانشگاه تهران از ساعات اوليه صبح تا پايان مراسم به نحو بی سابقه ای مملو از نيروهای انتظامی و امنيتی بود و خيابان های قدس، ۱۶ آذر، انقلاب مسدود شده بودند.

- بعضی از نيروهای امنيتی در دانشگاه حاضر شده بودند و به صورت مخفيانه در حال گرفتن عکس و فيلم از دانشجويان بودند که برخی از اين افراد با برخورد دانشجويان مواجه شده و عکس ها و فيلم های ايشان ضبط شد.

- يکی از دانشجويان که در حال گرفتن عکس از نيروهای انتظامی حاضر در خيابان بود توسط اين نيروها به شدت مضروب شد و در اثر ضرب و شتم مامورين انتظامی بيهوش شده و در پياده روی خيابان انقلاب بر زمين افتاده بود.

2 comments:

Anonymous said...

انقلاب مشروطیت اختیارات سلطنت را محدود کرد، نهضت ملّی شدن نفت به رهبری دکتر مصدق نفت را ملّی نمود، مردم به رهبری امام خمینی نظام سلطنتی را ساقط کردند، آقای سید محمد خاتمی به همراه دیگر اصلاح طلبان بعضی از آزادی ها را نهادینه کردند، بعضی از اصول فراموش شده قانون اساسی را اجرا کردند و نیز وزارت اطلاعات را ملّی نمودند و ما اکنون مصمّم هستیم با کمک شما عزیزان شورای نگهبان قانون اساسی را از انحصار ولایت مداران خارج کرده و آن را ملّی نمائیم.
در ضمن مطلبی با عنوان(شورای نگهبان قانون اساسی اهرم قبضه قدرت در دست ولایت مداران) در رابطه با لزوم پس گرفتن شورای نگهبان از ولایت مداران و ملّی کردن آن در وبلاگ اصلی فریاد حق طلبی به نشانی http://faryadehaghtalabi.blogfa.com موجود می باشد لطفاً آن را مطالعه کرده و نظر خود را در رابطه با آن بیان نمائید.
تشکّل فریاد حق طلبی مردم

Anonymous said...

حضور محترم مدیر وبلاگ تا 16 آذر
با سلام و تقدیم احترام
به استحضار می رساند که جلسه تشکّل فریاد حق طلبی مردم در روز جمعه 29 تیر در شهر ری بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می شود بدینوسیله از جنابعالی دعوت می شود در جلسه فوق شرکت فرمائید.
برای اطّلاع از زمان و دستور کار جلسه به وبلاگ فریاد حق طلبی شاخه تهران به نشانی http://faryadehaghtalabi02.blogfa.com مراجعه نمائید.

کمیته برگزاری جلسه تشکّل فریاد حق طلبی مردم