وبا و مالاريا جان صدها هزار نفر را در ایران تهديد می ‌كند

خبرگزاری فارس: رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي وزارت بهداشت گفت: هنوز راههاي زميني مناطق طوفان زده بسته است و حداكثر 30درصد مردم اين مناطق به آب آشاميدني سالم دسترسي دارند به همين علت خطر شيوع بيماريهاي انگلي و روده‌اي به خصوص وبا و مالاريا تشديد شده است.

فرزاد پناهي‌افزود: هنوز منطقه وسيعي از مناطق طوفان زده شامل شهرهاي كنارك، چابهار، نيكشهر در استان سيستان و بلوچستان، جاسك و بشاگرد در استان هرمزگان و جنوب استان كرمان در محاصره سيل است و راههاي زميني اين شهرها و مناطق تابعه آنها مسدود است. وي ادامه داد: 250 هزار نفر در استان سيستان و بلوچستان، 80 هزار نفر در استان هرمزگان و حدود 25 هزار نفر در جنوب استان كرمان اكنون در معرض خطر اپيدمي بيمارهاي انگلي، روده‌اي، وبا و مالاريا هستند.

وي اضافه كرد: مهمترين نياز مردم اين مناطق دسترسي به آب آشاميدني سالم است زيرا اكنون حداكثر30درصد مردم اين مناطق به آب سالم دسترسي دارند و ارسال آب با تانكر به مناطق سيل زده ضرورت فوري منطقه است در غير اين صورت با توجه به افزايش مصرف آب از بركه‌ها، شاهد شيوع بيماريهاي روده‌اي و انگلي به خصوص وبا در اين مناطق خواهيم بود. وي گفت: كمبود سرويس بهداشتي، مشكل مهم ديگري است كه خطر بروز اين بيماريها را تشديد كرده است.

رئيس اورژانس كشور ادامه داد: علاوه بر خطر اپيدمي بيماري وبا در منطقه به علت تجمع آبهاي سطحي با مواردي از بيماري مالاريا در منطقه مواجه هستيم و انتظار مي‌رود از دو هفته آينده با ادامه اين وضع با شيوع بيشتر اين بيماري مواجه شويم

No comments: