گزارش تحليلي در مورد تحولات اخير دانشگاه ها: دانشجويان زير تيغ انقلاب فرهنگي دوم

وقتي محمود احمدي‌نژاد در جمع گروهي از دانشجويان، نظام آموزشي ايران را به ۱۵۰ سال حاكميت سكولاريسم متهم كرد و از دانشجويان خواست براي تغيير نظام آموزشي همكاري كنند شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد تنها يك سال بعد دانشگاه‌هاي كشور با شرايطي روبه‌رو شوند كه شرايط سال ۵۹ و وقوع انقلاب فرهنگي را در ذهن تداعي كند. يك سال پيش رئيس‌جمهوري در جمع گروهي از دانشجويان با انتقاد از نظام آموزشي ايران گفته بود، دانشجويان بايد مطالبه‌گر باشند و بر سر رئيس‌جمهور فرياد بزنند كه چرا يك استاد سكولار به‌خاطر اينكه انديشه‌هاي دانشجو با انديشه‌هاي او مغايرت داشته، به دانشجو نمره كم داده است.

اما انتقاد احمدي‌نژاد از حاكميت ۱۵۰ ساله سكولاريسم در نظام آموزشي ايران در حالي مطرح مي‌شد كه نه ۱۵۰ سال پيش بلكه نيمه خرداد سال ۵۹، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي كشور با بيانيه شوراي انقلاب تعطيل شد. هدف تعطيلي دانشگاه‌ها نيز اصلاح نظام آموزشي كشور اعلام شد. بنابراين در مدت ۳۰ ماهي كه دانشگاه‌هاي كشور بسته باقي ماند، ستاد انقلاب فرهنگي سامان تازه‌اي براي نظام آموزشي كشور تعريف كرد، چرا كه پايان كار دانشگاه‌ها در خرداد ۵۹ و آغاز فعاليت‌هاي ستاد انقلاب فرهنگي منجر به اجراي طرح‌ها و برنامه‌هايي چون تشكيل جهاد دانشگاهي، تدوين برنامه‌هاي آموزشي جديد، ادغام و انحلال برخي از دانشگاه‌ها، بررسي مديريت دانشگاه‌ها، تدوين لايحه تربيت مدرس، گزينش استادان و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها، تشكيل مركز نشر دانشگاهي، تشكيل كميته اسلامي كردن دانشگاه‌ها، طرح اعزام محصل به خارج از كشور و طرح تقسيم مناطق آموزشي و هماهنگي با تقسيمات كشوري شد.

طرح‌ها و برنامه‌هايي كه حدود ۲۶ سال پيش و با توجه به شرايط خاص كشور در روزهاي نخست انقلاب اجرا شد و پس از سال‌هاي طولاني هنوز هم كارشناسان، سياستمداران، روشنفكران و سياست‌گذاران درباره آثار و تبعات آن و نيز تاثيري كه بر سيستم توليد علم در كشور گذاشته است اختلاف نظر دارند و همچنان كه ابعاد انقلاب فرهنگي سال ۵۹ نيز پس از سال‌ها هنوز به خوبي نمايان نيست، نكته‌اي كه عبدالمجيد معاديخواه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت باهنر نيز به آن اشاره مي‌كند و مي‌گويد: به‌خاطر انجام نشدن كار پژوهشي درباره انقلاب فرهنگي سال ۵۹، ابعاد آن به‌خوبي روشن نيست كه بخواهيم انقلاب فرهنگي را دوباره تكرار كنيم.

معاديخواه در اين‌باره به ايلنا گفته است، در كشور ما براي جمع‌بندي تجربه‌هاي گذشته مانند انقلاب فرهنگي سال ۵۹ ساز و كاري آكادميك وجود ندارد تا بعد از جمع‌بندي اين تجربه‌ها با حضور و مشاركت مردم از آنها در اداره امور كشور استفاده شود.

اين مقام سياسي سابق و مورخ امروز تصريح كرده است: زدن حرف‌هاي پراكنده درخصوص گذشته دردي را دوا نمي‌كند و ظاهرا روش آكادميك براي جمع‌بندي تجربه‌هاي قبلي به رسميت شناخته نشده است.

معاديخواه اما به گذشته‌هاي دور اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در سال‌هاي گذشته و به‌طور مثال در جريانات سال ۵۹ بيشتر بر موج‌ها سوار بوده‌ايم و مسائل روزمره ما را به اين سمت و آن سمت كشيده است كه البته تا حدي قابل دفاع است. اما بعدها براي جمع‌بندي تجربه‌هاي گذشته و نگاه انتقادي به قدم‌هاي گذشته‌مان، با مشاركت مردم كاري نكرده‌ايم.

از نشريات جعلي تا درخواست براي انقلاب فرهنگي

دو هفته پيش و در شرايطي كه دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف در تدارك برگزاري انتخابات انجمن‌هاي اسلامي بودند يك حادثه مشكوك باعث شد فضاي دانشگاه اميركبير متشنج شود. ايجاد تنش در دانشگاه اميركبير در حالي رخ داد كه اين دانشگاه پس از چند هفته تلاطم و ناآرامي مجددا روي آرامش ديده بود و يك هفته را در سكوت گذرانده بود. ماجرا از اين قرار بود كه ظهر دوشنبه دهم ارديبهشت به ناگاه چهار نشريه دانشجويي در سطح دانشگاه اميركبير منتشر مي‌شود كه حاوي مطالب و كاريكاتورهايي توهين‌آميز نسبت به مقدسات بود. هنوز مدت زيادي از انتشار و پخش اين نشريات در دانشگاه اميركبير نگذشته بود كه جمعي از اعضاي بسيج دانشجويي با تجمع مقابل دفتر رئيس دانشگاه خواستار اخراج مديران مسوول اين نشريات شدند.

هرچند بلافاصله مديران مسوولان نشريات «ريوار»، «سحر»، «آتيه» و «سرخط» كه ذيل لوگوي آنها مطالب اهانت‌آميزي به چاپ رسيده بود ضمن اعلام برائت از عناوين منتشر شده با صدور اطلاعيه‌اي مشترك اعلام كردند، نشرياتي كه در دانشگاه پخش شده‌اند جعلي و لوگوي آنها اسكن شده است. نشريات پخش شده مورد تاييد ما نيست و توسط ما منتشر نشده است. همان روز مديران مسوول اين نشريات در مصاحبه‌هايي اعلام كردند: انتشار نشريات با لوگوي جعلي و مطالب توهين‌آميز نسبت به مقدسات اسلامي و ائمه اطهار تنها با هدف بدنام كردن دانشجويان و امنيتي كردن فضا و تخريب انجمن اسلامي و نشريات نزديك به انجمن صورت گرفته است و ما تلاش مي‌كنيم با هوشياري اين پروژه را خنثي كنيم، چرا كه هيچ انسان عاقلي با لوگوي نشريه خود چنين مطالبي را منتشر نمي‌كند. جالب اينكه مطالب هر چهار نشريه يكسان است و هر انسان عاقلي توطئه بودن اين امر را به راحتي درك مي‌كند.

اما بحران دانشگاه اميركبير به تدريج با تجمعات پي در پي دانشجويان بسيج دانشجويي و درخواست آنها براي تكرار انقلاب فرهنگي در سطح دانشگاه‌هاي كشور گسترش پيدا مي‌كند. بحراني كه با برخورد انتظامات دانشگاه با انتخابات انجمن اسلامي اميركبير وارد مرحله جديدي شد و با بازداشت هفت نفر از دانشجويان اين دانشگاه به مرحله حاد خود رسيد. در اين شرايط بحراني و در حالي كه بيش از ۴۰ نفر از دانشجويان دانشگاه اميركبير به كميته‌هاي انضباطي فراخوانده شدند و تعدادي نيز در بازداشت بسر مي‌برند بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير در نامه‌اي سرگشاده خطاب به احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري تهديد كرده است اگر به مطالبات اين تشكل دانشجويي درخصوص برخورد با دانشجويان رسيدگي نشود حادثه‌اي سرخ خلق خواهند كرد.

در همين شرايط نيز دو حادثه مهم در دانشكده هنر و دانشگاه كرمانشاه رخ داد. اولي مربوط به رخدادي بود كه ناشي از يك كار نپخته استادي ۷۰ ساله بود كه گفته مي‌شود روسري يك دانشجوي دختر محجبه را كنار زده است. اين اتفاق واكنش‌هاي تند گروه‌هايي از داخل و خارج دانشگاه را در پي داشت كه با شعارهاي بسيار تندي همراه بود. شعار كليدي و مهم تجمعات اعتراضي اخراج اين استاد بود كه به‌سرعت محقق شد. اما اتفاق دوم به هتك حرمت يك دانشجو توسط رئيس حراست دانشگاه كرمانشاه برمي‌گشت، كه البته واكنش به اين حادثه تاسف‌بار به هيچ‌عنوان با واكنش و اعتراض‌هاي بسيج دانشجويي برخي دانشگاه‌ها و افراد و گروه‌هايي بيرون از دانشگاه كه نسبت به مزاح نسنجيده يك استاد سالخورده نشان داده بودند، همخواني نداشت. به‌طوري كه مي‌توان گفت معترضان به حادثه اول، حادثه دوم را نديدند و از كنار آن با سكوت گذشتند.

اما همزمان حوادث كوچك و بزرگ ديگري نيز در ساير دانشگاه‌هاي كشور رخ داد و فضا را ملتهب كرد. اين التهاب و ناآرامي‌ها موجبات نگراني بسياري از مسوولان كشور و فعالان دانشجويي را فراهم كرد، به‌طوري كه مهدي كروبي به دانشجويان هشدار داد عده‌اي درصدد متشنج‌كردن فضاي دانشگاه‌ها هستند. رئيس دو دوره مجلس شوراي اسلامي خطاب به اعضاي ادوار تحكيم وحدت و شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) گفت، اين موضوعات سوال ‌برانگيز است. در واقع اين سوال مطرح مي‌شود كه اين مسائل از كجا نشات گرفته است، چرا كه اگر جمعي حرفي دارند هيچ‌گاه به رهبري نظام، ائمه معصومين و مقدسات ديني توهين نمي‌كنند و كساني كه چنين نوشته‌هايي را منتشر كرده‌اند، هدف‌شان اغتشاش در فضاي دانشگاه بوده است. همچنان كه آيت‌الله يوسف صانعي نيز اعلام كرد: نمي‌توان كساني را كه خود منكر انتشار آن مطالب موهن هستند به زور مجبور به پذيرفتن مسووليت اين مطالب ساخت.

آيت‌الله محمد صادقي تهراني نيز در واكنش به وقايع اخير دانشگاه‌ها ابراز داشته است بايد عوامل اصلي انتشار نشريات موهن در دانشگاه پلي‌تكنيك مشخص شود.

متاسفانه امروز آنچه به‌عنوان اسلام در سطح محافل حوزوي و دانشگاهي مطرح است با اسلام حقيقي فاصله دارد و براي رسيدن به اسلام واقعي بايد تلاش بيشتري كرد. نكته‌اي كه آيت‌الله حسينعلي منتظري نيز در پاسخ به استفتايي به آن اشاره كرد: «با توجه به اينكه در رسانه‌ها آمده است كه مسوولان نشريه‌هاي مذكور اعلان كرده‌اند كه آنان (دانشجويان) اين مطالب را چاپ نكرده‌اند و آنها را انكار مي‌كنند، انكار آنان شرعا مسموع است.»

بازي غرض‌ورزان با ساده‌دلان

اما در دو سال گذشته كه نهادهاي مدني محدود و يا تعطيل شده‌اند به ناچار دانشگاه بار نهادهاي مدني را به دوش كشيده است. شايد به‌همين خاطر بوده است كه تلاش‌هاي مستمري براي مهاركردن و به تسليم كشاندن دانشگاه‌ها صورت پذيرفته است. اخراج و بازنشستگي اجباري استادان باسابقه محدودشدن فعاليت انجمن‌هاي اسلامي، بازداشت مكرر فعالان دانشجويي، توقيف نشريات دانشجويي و تقويت مادي و معنوي برخي نهادهاي دانشجويي خاص، تنها بخشي از تلاش‌هاي صورت گرفته براي تسلط بر دانشگاه‌هاست. ظاهرا چون اين برنامه‌ها موفقيت‌آميز نبوده است برخي افراد و جريان‌ها پروژه‌ تعطيلي دانشگاه‌ها به بهانه تجربه انقلاب فرهنگي را در دستور كار قرار داده‌اند.

اما دكتر غلامرضا ظريفيان، معاون امور دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در دوران اصلاحات، شعار انقلاب فرهنگي دوم را يك مغالطه آشكار توصيف مي‌كند و مي‌گويد: انقلاب فرهنگي با شكل‌گيري انقلاب اسلامي و در فضاي فرهنگي خاص ايجاد شد. در آن زمان گروه‌هايي كه بعضا بحث‌هاي تجزيه‌طلبي و جداسازي بخش‌هايي از مناطق ايران را در سر مي‌پروراندند و شوراي عالي انقلاب فرهنگي تلاش داشت به اين گروه‌ها اجازه فعاليت در دانشگاه را ندهد. چون اين گروه‌ها باعث شده بودند كه دانشگاه‌ها از ماموريت اصلي خودشان كه توزيع و توليد علم بود، باز بمانند. در واقع روند عادي فعاليت دانشگاه‌ها مختل شده بود.
دكتر ظريفيان به‌كار بردن واژه انقلاب فرهنگي دوم و مقايسه شرايط حال حاضر كشور با شرايط سال‌هاي ابتداي انقلاب را نادرست توصيف مي‌كند و مي‌گويد: اين مسئله با شرايط و ماهيت كنوني دانشگاه‌ها مشابهت ندارد. به‌ويژه اينكه دانشگاه‌ها برخلاف شرايط اول انقلاب، تلاش زيادي در جهت دفاع از كيان ملي كشور صورت مي‌دهند. در واقع ترويج چنين انديشه‌اي آن هم در قالب انقلاب فرهنگي دوم نه تنها روند عادي فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي دانشگاه‌ها را تقويت نمي‌كند بلكه به بحران بيشتر در دانشگاه‌ها نيز دامن مي‌زند.

معاون سابق دانشجويي وزير علوم توضيح مي‌دهد: اگر چنين انديشه‌اي از طرف گروه‌هاي دلسوز مطرح شده باشد، نشان مي‌دهد كه از آثار سوء چنين پيشنهادي خبر ندارند. چرا كه انديشه انقلاب فرهنگي دوم دانشگاه‌ها را به سمتي سوق مي‌دهد كه در نهايت منجر به ايجاد نگراني و تشويش بيان بضاعت‌هاي خوب علمي مي‌شود و كشور را از توسعه دانش و گسترش علم بازمي‌دارد. در نهايت نيز به فرار مغزها منجر خواهد شد.

ظريفيان ادامه مي‌دهد: اما در مقابل كساني هستند كه اين مسئله را با طرح و برنامه قبلي دنبال مي‌كنند. به‌همين خاطر دلسوزان انقلاب بايد با هوشياري كامل مراقبت باشند در دام اين افراد نيفتند و اجازه ندهند اين عده با برنامه‌ريزي‌هاي گسترده خود روند فعاليت‌هاي دانشگاه‌ها را مختل كنند.

وي تاكيد مي‌كند: در واقع دلسوزان هم براساس برنامه‌ريزي‌هاي كساني كه به عمد با نهاد فرهيختگي و نخبگي كشور برخوردهاي ناشايست مي‌كنند به بحران پيش آمده دامن مي‌زنند. در حالي كه جامعه دانشگاهي ما جزو سالم‌ترين جوامع به‌شمار مي‌رود. جامعه‌اي كه همواره در دفاع از ارزش‌هاي فكري و كيان اسلامي جامعه سالم عمل كرده است. ولي گروهي به‌گونه‌اي تبليغ مي‌كنند كه گويا دانشگاه دچار آسيب‌هاي جدي و اساسي است. در حالي كه دانشگاه‌ها از ساير حوزه‌هاي رسمي فرهنگ بهتر و موثرتر عمل كرده است.

به گفته ظريفيان، غرض‌ورزان و ساده‌دلان در مغالطه‌اي كه هيچ ربطي به انقلاب فرهنگي ندارد تلاش مي‌كنند به بخش توليد دانايي در كشور لطمه بزنند.

وي انتشار مطالب وهن‌آلود در قالب نشريات دانشجويي را در همين زمينه بررسي مي‌كند و مي‌گويد: انتشار اين نشريات تا حدود زيادي روشن مي‌كند كه وراي اتفاقات اين روزهاي دانشگاه‌ها، مقاصد خاصي بوده است.
مسوولاني مثل ناپدري جنبش دانشجويي پس از دوم خرداد مرحله جديدي از فعاليت‌هاي خود را آغاز كرد. از آن سال تاكنون جنبش دانشجويي همواره آماج حملات شديد اقتدارگرايان واقع شده است. حملاتي كه زخم‌هاي متعددي بر پيكر جنبش دانشجويي وارد كرده است. حملاتي كه با رخداد تيرماه سال ۷۸ به اوج خود رسيد و ركود فعاليت‌هاي دانشجويي را در پي داشت. با اين وجود جنبش دانشجويي توانسته است زخم‌هاي خود را ترميم كرده و فعاليت‌هاي خود را ادامه دهد. شايد شعار انقلاب فرهنگي دوم بخشي از تدارك برخورد با جنبش دانشجويي باشد.

شهريار مشيري، نماينده مردم بندرعباس در مجلس شوراي اسلامي، موضوع انقلاب فرهنگي دوم را يك قياس مع‌الفارق توصيف مي‌كند و مي‌گويد: همه استادان دانشگاه از سيستم گزينش جمهوري اسلامي ايران گذشته‌اند. در واقع براساس مجوزهاي وزارت علوم و نظام جمهوري اسلامي ايران اجازه تدريس گرفته‌اند. پس اگر ايرادي وجود دارد به نحوه گزينش برمي‌گردد.

مشيري به آنچه در دانشگاه اميركبير رخ داده است اشاره مي‌كند و مي‌گويد: نشريات دانشجويي اين مسئله را تكذيب كرده‌اند حتي به‌صورت كتبي هم اعلام كرده‌اند كه مطالب و كاريكاتورهاي نشريات دانشجويي به آنها مربوط نمي‌شود. اطلاعات ديگري هم به بنده نرسيده است كه دانشجويان در اين كار دخيل بوده‌اند. بنابراين باتوجه به تكذيب آنها و اقرار صريح آنها كه مسلمان هستند بايد تكذيب‌شان را بپذيريم.

مشيري تصريح كرد: اما نكته مهم اين است كه دست‌هايي در كار است تا نظم آموزش عالي و نظم دانشگاه‌ها را مختل كند درواقع گروهي درپي اين هستند كه آب را گل‌‌آلود كنند.

سال ۷۸ شاهد بوديم كه درپي اتفاقاتي كه در دانشگاه‌ها رخ داد نظام آموزشي عالي كشور ضربه خورد و در توليد علم عقب افتاد. مسئله‌اي كه تاوان آن را هنوز هم مي‌دهيم.

به گفته اين نماينده مجلس: اكنون نيز شاهديم اتفاقاتي در دانشگاه‌ها مي‌افتد تا كار علمي در كشور صورت نگيرد. در نتيجه در دانشگاه‌ها فضايي ايجاد شده است كه به طور دائم درحال محكوم‌كردن همديگر هستيم. به‌همين خاطر هر روز از كشورهاي همسايه نيز بيشتر عقب مي‌افتيم.

مشيري به نكته مهمي اشاره مي‌كند و در توضيح آن مي‌گويد: اين روزها زواياي پنهاني وجود دارد كه قصد دارد دانشگاه‌هاي ما را از حالت تحصيل علم و پرداختن به پژوهش محروم كند و عقب بيندازد. اين موضوع توطئه دشمن است. دشمن نمي‌خواهد محيط علمي ما آسايش داشته باشد. البته در اين ميان دوستان ناآگاهي نيز وجود دارند كه متاسفانه آتش‌بيار معركه شده‌اند.

مشيري توضيح مي‌دهد: همواره دشمن دانا و دوست نادان به انقلاب آسيب زده‌اند. بنابراين شاهديم دست‌هاي پنهاني در كار است تا محيط‌هاي دانشگاهي به بهانه‌هاي مختلف ناآرام و به تبع آن پليسي و امنيتي شود و در نهايت بين گروه‌هاي مختلف دانشجويي اختلاف بيندازد.

حل اين مشكلات نيز به همت و تدبير مسوولان وزارت علوم و روساي دانشگاه‌ها برمي‌گردد. مسوولان و به‌ويژه روساي دانشگاهي بايد بتوانند بين تشكل‌هاي مختلف دوستي و آشتي به‌وجود آورند.

مشيري با اظهار گلايه از نحوه برخورد مسوولان دانشگاه‌ها با دانشجويان مي‌گويد: در واقع روساي دانشگاه‌ها بايد با همه دانشجويان با يك مشي‌ميانه برخورد كنند. ولي متاسفانه مي‌بينيم كه روساي دانشگاه‌ها براي برخي از تشكل‌ها پدر و براي برخي ناپدري هستند. درحالي كه اگر دانشگاه آزاد را ببينيد متوجه مي‌شويد اين مسائلي كه در بسياري از دانشگاه‌هاي كشور پيش آمده است در آنجا كمرنگ است. چون مديران دانشگاه آزاد براساس تجربه، سابقه و توانايي انتخاب مي‌شوند. ولي مديران دانشگاه‌هاي دولتي براساس خط و خطوط و سياست‌بازي و ارتباط با وزير علوم انتخاب شده‌اند. تاوان چنين انتخابي را هم دانشگاه مي‌دهد.

وسيله‌اي براي ارعاب

وقتي سيل مي‌آيد يا آتش‌سوزي مي‌شود، تجربه‌اي باقي مي‌ماند. تعطيلي دانشگاه‌ها در سال ۵۹ نيز چيزي چون سيل بود. سيلي كه تبعات فراواني داشت؛ يكي از آنها دانشگاه‌هايي بسيار آرام با دانشجوياني سر به زير.
در سال‌هاي ۶۲ تا ۶۵، نشريه دانشگاه و انقلاب طي مجموعه مقالاتي اين پرسش را مطرح مي‌كرد كه چرا در دانشگاه فعاليت سياسي نمي‌شود و چرا دانشجويان انگيزه فعاليت‌هاي صنفي و دانشجويي ندارند. اكنون سال‌ها از آن زمان مي‌گذرد و هرگاه بحث توليد علم و بحث عقب‌ماندگي‌هاي علمي در كشور مي‌شود بسياري از كارشناسان نگاهي به عقب مي‌اندازند و از تبعات انقلاب فرهنگي مي‌گويند. هرچند كه چنين رويدادي را بايد باتوجه به شرايط سال‌هاي مختلف انقلاب و اتفاقات آن روزها ارزيابي كرد، با اين وجود نمي‌توان ناديده گرفت كه فعاليت‌هاي نابخردانه گروهي در دانشگاه‌ها منجر به قلع و قمع ساير جريان‌هاي سياسي هم شد كه صدالبته حضور آنها مي‌توانست زمينه‌ساز توسعه سياسي در كشور شود، اما آيا شرايط كشور مشابه شرايط سال‌هاي نخست انقلاب براي وقوع دوباره انقلاب فرهنگي است.

عبدالله مومني، دبير سابق دفتر تحكيم وحدت، درباره طرح مسئله انقلاب فرهنگي دوم مي‌گويد: مجموعه اتفاقاتي كه پس از روي‌كارآمدن دولت نهم به‌ويژه در يك ماه گذشته در تعدادي از دانشگاه‌هاي كشور رخ داده است حاكي از خط سير يك پروژه جدي است كه براي بستن فضاي دانشگاه‌ها و ايجاد انسداد در دانشگاه‌ها طراحي شده است.

مومني مي‌گويد: به‌نظر مي‌رسد هدف طراحان شعار انقلاب فرهنگي دوم اين است كه فضاي دانشگاه‌ها را به سمتي بكشانند كه هيچ صداي منتقد و معترض شنيده نشود و همه صداها با صداي دولت يكي باشد.

مومني با اشاره به اينكه طي چندماه اخير دانشجويان با فشارهاي زيادي در داخل و خارج دانشگاه روبه‌رو بوده‌اند، مي‌گويد: بازداشت و زندان جزو برنامه‌هاي خارج از دانشگاه و محروميت از تحصيل و ممانعت از فعاليت در تشكل‌هاي دانشجويي جزو مهمترين اهرم‌هاي فشار بر دانشجويان در داخل دانشگاه‌ها بوده است.

درحالي كه به‌نظر مي‌رسد هيچ‌كدام از اين اهرم‌ها نتيجه‌بخش نبوده است، چراكه به‌رغم اين فشارها و محدوديت‌ها، دانشگاه از توان بالقوه براي حمايت از آزادي بيان و عقيده، برقراري دموكراسي و پرداختن به فعاليت‌هاي مدني برخوردار است.

دبير سابق تشكيلات تحكيم وحدت اضافه مي‌كند: اما از آنجا كه نگاه بخشي از جريان سياسي حاكم، نگاه امنيتي است و تصميم‌گيري‌ها نيز بر مبناي همين نگاه امنيتي صورت مي‌پذيرد بنابراين هيچ اعتراضي را به رسميت نمي‌شناسند، چراكه وجود فضاي چندصدايي و مخالف اين نگاه در كشور، اقتدار آنها را به‌خطر مي‌اندازد.
لذا شاهديم كه وقتي اين اهرم‌هاي فشار جواب نداد به شيوه‌هايي روي آوردند تا فضاي دانشگاه‌ها را به‌طور كامل ببندند. در همين راستا و به بهانه توهين نشريات دانشجويي به مقدسات، كه البته دانشجويان هيچ نقشي در آن نداشتند، تلاش كرده‌اند دانشجويان را مقابل باورهاي مردم و مسوولان قرار دهند. در واقع وقتي مشاهده كردند كه دانشجويان هوشمندانه عمل مي‌كنند و كمترين بهانه را دست دشمنان مي‌دهند بهانه‌تراشي كردند و با جعل كاريكاتورهايي تلاش كردند دانشجويان را مقابل باورهاي مذهبي قرار دهند. به اين ترتيب زمزمه انقلاب فرهنگي دوم را سر دادند.

عضو شوراي مركزي دفتر ادوار تحكيم وحدت، اضافه مي‌كند: غافل از اينكه شرايط كشور با شرايط سال‌هاي اول انقلاب كه منجر به وقوع انقلاب فرهنگي شد تفاوت دارد، چراكه مخالفان نظام و انقلاب در آن سال‌ها در دانشگاه‌ها حضور داشتند و حاكميت براي تسويه حساب با دگرانديشان انقلاب فرهنگي را ضروري مي‌ديد.
به‌نظر مي‌رسد طرح شعار انقلاب فرهنگي وسيله‌اي براي ارعاب و ايجاد فضاي خفقان در دانشگاه‌هاست، درحالي كه انقلاب فرهنگي دوم امكان‌پذير نيست، چراكه بسياري از نيروهاي مهم و موثر داخل نظام با طرح اين شعارها مخالف هستند و قطعا هزينه اين كار بسيار زياد خواهد بود.

روزآنلاین
سیدافشین امیرشاهی


تشكيل 226پرونده و برخورد مديريتي با 40 نفر در ارتباط با تجمعات معلمان

مديركل دفتر هماهنگي هيأت‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود 226 پرونده در كل كشور در ارتباط با تجمعات اخير معلمان تشكيل شده‏‏ است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا فتاح ختار، در حاشيه نشست منطقه‌اي هيأت‌هاي بدوي رسيدگي به تخلفات اداري كاركنان آموزش و پرورش در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: با همكاري رؤساي سازمان‌هاي آموزش و پرورش استانها، همچنين تعداد بسيار محدودي كه شايد كمتر از40 نفر در سطح كشور باشند، به استناد ماده 13 قانون رسيدگي به تخلفات اداري، درارتباط با تجمعات اخير برخورد مديريتي صورت گرفت.

وي تصريح كرد: اين افراد به مدت 3 ماه، «آماده به خدمت» شدند كه در مدت اين سه ماه به پرونده‌هاي آنان رسيدگي مي‌شود.

مديركل دفتر هماهنگي هيأت‌هاي رسيدگي به تخلفات اداري وزارت آموزش‌وپرورش درخصوص چگونگي رأي صادره براي دارندگان پرونده‌هاي تخلفات گفت: بايد متناسب با تخلف و پرونده‌اي كه براي اين افراد تشكيل شده، اتهامات موجود و گزارشات رسيده از مدارس، مناطق، سازمان‌ها و استان‌ها، رأيي متناسب با تخلف صادر شود.

ختار درخصوص حداقل و حداكثر مجازات درنظر گرفته شده، براي اين افراد توضيح داد: به استناد ماده 9 قانون تخلفات اداري براي فرد متخلف درمجموعه نظام اداري دولت مي‌توان مجازات‌هايي از سبك‌ترين آن بدون درج در پرونده تا انفصال كامل از خدمات دولتي صادر كرد.

به گزارش ايسنا وي گفت: دايره مجازات اين افراد طيف وسيعي را شامل مي‌شود و علت عدم درج در پرونده نيز به اين خاطر است كه در روند ارتقاي شغلي فرد تأثير منفي نداشته باشد، البته به شرط اين كه حكم انفصال از خدمات دولتي براي وي صادر نشود.

به گفته وي، بايد فرايند كاري موجود در رسيدگي به اين پرونده‌ها طي شود و تاکنون تقريبا مقدمات اوليه رسيدگي‌ها انجام شده، اما هنوز رأي قطعي صادر نشده است.

وي افزود: با توجه به اين كه رسيدگي به پرونده، مراحل خاص ابلاغ اتهام، تشكيل پرونده و دفاع متهم را دارد، صدور راي قطعي به طول مي‌انجامد.

ختار، درباره تأخير به وجود آمده در پيگيري پرونده‌هاي مذكور اظهار كرد: هفته بزرگداشت مقام معلم پيش رو بود و صحيح نبود با متخلفان در اين هفته برخورد شود و خاطره تلخي در اذهان آنها باقي بماند؛ لذا پيگيري‌ها با كمي تاخير مواجه شد.

وي گفت: بايد مسببان اصلي اين قضايا را شناسايي و با افرادي كه مخل نظم اجتماعي هستند، قاطعانه برخورد كرد؛ بنابراين برخورد با متهمان بر اساس ماده 12 و 13 قانون تخلفات اداري صورت گرفته و رسيدگي به اين تخلفات، از اختيارات وزير آموزش و پرورش و معاونان وي است.

اعتراض کارگران به راه اندازی مجدد شوراهای اسلامی کار در شرکت واحد

آگهی های مجمع حقوقی انتخابات شوراهای اسلامی کار در حالی از دوهفته پیش بر در و دیوار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نصب شده است که 17 هزار کارگر شرکت واحد اتوبوسرانی ، شوراهای اسلامی کار را به عنوان نمایندگان واقعی و فراگیر خود قبول ندارند . ابراهیم مددی ، فعال کارگری در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، با اعلام این خبر گفت : " بر اساس تبصره 4 ماده 131 قانون کار کارگران حق دارند که از سه گزینه انجمن صنفی ، نماینده کارگری و شورای اسلامی کار یک گزینه را انتخاب کنند و به این ترتیب کارگران پیش از هرگونه رای گیری باید انتخاب خود را انجام دهند ." مددی ادامه داد : " این در حالی است که تا به امروز هیچ گونه مجمع عمومی در مناطق 11 گانه شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار نشده و با وجود این در مناطق مختلف به همکاران گفته شده است که آرای خود را در صندوق ها بریزند ." به گفته مددی در پی انجام این اقدام غیر قانونی در شرکت واحد شکایاتی تنظیم شده و در حال پیگیری است تا بار دیگر عده ای خاص موفق به سرهم بندی گروه های منتسب به خود به عنوان نمایندگان کارگری نشوند .

ضرب و شتم زنان و جوانان به بهانه “بدحجابی” در مناطق کردنشین

به دولت، نیروی پلیس و نیروی قضایی جمهوری اسلامی

ناامنی های روانی و اجتماعی برای شهروندان، ایجاد نکنید

دبیرخانه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

براساس گزارش های گزارشگران و دیده بانان سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، طی روزهای اخیر پلیس شرع اسلامی با استقرار در خیابانها، بازارها، معابر، کوچه ها و گذرگاهها، پوشش و لباس و سر و ظاهر شهروندان و رهگذران اعم زنان، دختران، جوانان و نوجوانان را تحت نظر قرار داده و اقدام به دستگیری، بازداشت و ضرب و شتم و جرح شهروندانی می کنند که ظواهر آنها مطابق با شرع مورد نظر آنها نمی باشد. در این رابطه براساس آخرین گزارشهای دریافتی، در سنندج دهها نفر از جوانان و زنان دستگیر شده اند و در مهاباد، سقز، کرمانشاه، نقده و سایر شهرها نیز گزارشهای مشابهی دریافت گردیده است. طبق اطلاعات موجود دستگیر شدگان اغلب مورد اهانت و مورد ضرب و شتم و جرح پلیس شرع قرار گرفته اند. بطوریکه در مواردی برخی شهروندان بدلیل شدت جرح و مجروحیت ناشی از خشونت پلیس اسلامی، راهی مراکز درمانی گردیده اند. اقدامات توام با خشونت و رعب آور نیروهای انتظامی و پلیس شرع اسلامی که به نام مبارزه با بد حجابی اسلامی و ایجاد و تامین اجتماعی صورت گرفته، ناامنی های روانی و اجتماعی فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است، بطوریکه اغلب زنان و جوانان برای در امان بودن از تعرضات اجتماعی و فیزیکی از سوی پلیس، ناچار به منازل پناه برده و در واقع بنوعی خود را محبوس کرده اند.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اقدامات اخیر پلیس شرع جمهوری اسلامی در برخورد با زنان و جوانان و شهروندان را بمثابه نقض صریح حقوق مدنی شهروندان مورد اعتراض قرار میدهد. این سازمان تدوین و تصویب و اجرای هرگونه قانون و ضوابطی که حقوق فردی شهروندان را محدود می کند و یا بنوعی راه را برای دخالت دولت و پلیس در امور خصوصی شهروندان می گشاید و یا موجبات دستوری کردن بیش از پیش امور و رفتارهای خصوصی و فردی شهروندان را فراهم می آورد، مغایر با اصول جهانشمول منشور حقوق بشر و حقوق شهروندی تلقی می نماند. سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از دولت، نیروی پلیس و نیروی قضایی می خواهد در مواجه های تا کنونی شان با شهروندان تجدید نظر نمایند و از وارد شدن به امور خصوصی زندگی شهروندان اجتناب نموده و بیش از این ناامنی های روحی و روانی و اجتماعی برای شهروندان، ایجاد نکنند.

بازداشت دعوت کنندگان به تجمع در تبريز

بی بی سی با فرارسيدن سالگرد حرکت اعتراضی در شهرهای ترک نشين ايران که در بهار سال گذشته تلفات و خساراتی نيز برجای گذاشت، تلاشهايی برای راه اندازی تجمعهای اعتراض آميز در اين شهرها صورت گرفته و افرادی نيز در اين ارتباط بازداشت شده اند. دادستان تبريز، مرکز استان آذربايجان شرقی و بزرگترين شهر ترک نشين ايران گفته طی چند روز اخير پانزده نفر که به منظور دعوت به تجمع در اين شهر اعلاميه پخش می کرده اند بازداشت شده و در حال بازجويی اند.

وی بازداشت شدگان را افرادی خوانده که از خارج از کشور هدايت می شوند و قبلاً دارای سوابق جرائمی از قبيل سرقت و اعتيادند.

گزارشها همچنين حاکی از اين است که در روزهای اخير تدابير امنيتی در شهرهای ترک نشين ايران شدت يافته است.

حرکت اعتراض آميز سال گذشته در شهرهای ترک نشين در پی چاپ کاريکاتوری در صفحه کودک و نوجوان ضميمه جمعه های روزنامه دولتی ايران به راه افتاد که بسياری از ترک زبانان ايران آن را توهين به خود تلقی کردند.

اين حرکت اعتراض آميز در آغاز مورد حمايت دولت قرار گرفت؛ روزنامه ايران چند ماه توقيف شد، مديريت و بخش عمده ای از تحريريه آن تغيير پيدا کرد و کاريکاتوريست و سردبير ضميمه هفتگی ايران (ايران جمعه) مدتی را در بازداشت گذراندند.

اما با وجود اين اقدامات تظاهرات در شهرهای ترک نشين ادامه پيدا کرد و ادامه اين حرکت مورد محکوميت دولت قرار گرفت و باعث مداخله نيروهای انتظامی و امنيتی و به خشونت کشيده شدن تظاهرات گرديد که در نتيجه چند نفر طی درگيريها جان خود را از دست دادند و خسارات گسترده ای به اماکن عمومی و ادارات دولتی وارد آمد.

عکس های مربوط به دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی





عکسهای منتشر نشده از وحشیگریهای مزدوران رژیم در تهران

تصاویر زیر صحنه هايی از وحشیگریهای مزدوران جمهوری اسلامی در برخورد با جوانان را تحت عنوان "مبارزه با اراذل و اوباش" در تهران نشان می دهد. ماموران وحشی رژیم جنایتکار اسلامی جوانان را با دستبند بروی زمین انداخته و آنها را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار می دهند. این تصاویر از سوی یکی از خوانندگان برای سایت ارسال شده است.











ممانعت از برگزاري انتخابات انجمن اوضاع دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي را متشنج كرد

تهران- خبرگزاري كار ايران

دانشجويان دانشكده‌‏هاي علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي امروز به خاطر ممانعت از برگزاري انتخابات انجمن اسلامي و غيرقانوني خواندن اين انتخابات، تجمع اعتراض‌‏آميز برگزار كردند كه به درگيري‌‏هايي با نيروهاي حراست اين دانشكده انجاميد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، صبح امروز در اثر ممانعت نيروهاي حراست دانشگاه علوم ارتباطات علامه طباطبايي از ورود چهار دانشجو به نام‌‏هاي «امير يعقوبعلي»، «صادق شجاعي»، «فرهنگ سلامي» و «مريم سيدعلي» به دانشگاه و برچيدن صندوق‌‏هايي كه براي راي‌‏گيري پيش‌‏بيني شده بود، دانشجويان به اعتراض و سر دادن شعار پرداختند.
در حالي كه ماموران حراست دانشگاه اعلام كردند از رييس دانشگاه براي ممانعت از برگزاري انتخابات مجوز دارند، دانشجويان با حضور در دفتر انجمن اسلامي اقدام به برگزاري انتخابات كردند كه اين امر باعث بروز درگيري ميان نيروهاي حراست و صف دانشجويان راي‌‏دهنده شد.
به دنبال اين درگيري و برخورد پيش‌‏آمده ميان يكي از نيروهاي حراست و مسوول صندوق راي‌‏گيري، دانشجويان به طور دسته جمعي و با سر دادن شعارهايي به سمت در دانشكده رفته و خواستار ورود دانشجويان ممنوع‌‏الورود به دانشكده شدند. در اثر فشار پيش‌‏آمده از سوي دانشجويان و در آوردن شيشه در اصلي دانشكده علوم ارتباطات، دانشجويان منع‌‏شده از ورود، به داخل دانشكده رفتند. در اين هنگام دانشجويان در اعتراض به رفتار مسوولان حراست دانشكده به سمت دفتر رييس دانشكده رفتند و با سردادن شعارهايي خواستار استعفاي «فتحي»، رييس حراست شدند.
پس از حاضر شدن رييس دانشكده در ميان دانشجويان و گفت‌‏وگو با آنان، دانشجويان بار ديگر اقدام به برگزاري انتخابات كردند اما با ممانعت حراست دانشكده روبرو شدند. در اين ميان درگيري‌‏هايي پيش آمد كه طي آن «مهدي جليلي» از دانشجويان اين دانشكده مضروب و به بيمارستان منتقل شد. همچنين «فتحي»،‌‏ رييس حراست دانشكده توسط دانشجويان مضروب شد. تجمع دانشجويان در اين دانشكده همچنان ادامه دارد.
بر اساس اين گزارش، طبق اخبار قبلي قرار بود صبح امروز انتخابات انجمن اسلامي دانشكده اقتصاد علامه طباطبايي نيز برگزار شود كه ماموران حراست اين دانشكده با بيان اينكه اين انتخابات غيرقانوني و بدون مجوز از هيات نظارت دانشگاه است، مانع برگزاري آن شدند كه به همين دليل تجمعي در اين دانشكده برگزار شد. در اين تجمع نيان نيروهاي حراست دانشكده و دانشجويان درگيري لفظي پيش آمد و ماموران حراست نسبت به جمع‌‏آوري صندوق‌‏هاي راي‌‏گيري اقدام كردند.

گزارش ارديبهشت ماه فعلان ايرانی دفاع از حقوق بشر در مورد نقض حقوق بشر در ايران

فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی
گزارش ماهانه (ارديبهشت ۱۳۸۶) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران
نهادهای مدافع حقوق بشر!
ايرانيان مدافع حقوق بشر!

در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:

ادامه در سایت خبرنامه امیرکبیر

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف از دانشجويان دانشگاه اميركبير اعلام حمايت كرد

انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف ضمن اعلام پشتيباني و حمايت از تمامي دانشجويان بازداشتي و احضارشده به كميته انضباطي دانشگاه پلي‌‏تكنيك (اميركبير)، اعلام كرد كه تنها انجمن اسلامي منتخب دانشجويان اين دانشگاه را به رسميت مي­شناسد.

به گزارش “ايلنا”، در اين بيانيه با اعتراض شديد از عملكرد دولت در برخورد با دانشجويان، نسبت به طرح موضوع انقلاب فرهنگي دوم انتقاد شده و آمده است: انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف شعارهاي انقلاب فرهنگي دوم را نه برخاسته از متن جامعه دانشجويي كه خواسته اقليتي اقتدارگرا مي­داند و اعلام مي­دارد براي دفاع از عقيده و آزادي جامعه دانشجويي از هيچ كوششي فروگذاري نخواهد كرد.

در پايان اين بيانيه آمده است: انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف ضمن اعلام پشتيباني وحمايت از تمامي دانشجويان بازداشتي و احضارشده به كميته انضباطي دانشگاه پلي‌‏تكنيك (امير كبير)، تنها انجمني را به رسميت مي­شناسد كه برآمده از دانشجويان باشد و با راي مستقيم آنان انتخاب‌‏شده­ باشد و اين نه آن انجمني است كه منصوب رياست دانشگاه و عوامل قدرت بيرون از فضاي دانشگاه است. انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف، اين آخرين نهاد برآمده از راي منتخب دانشجويان، آرزومند است كه اين دو دانشگاه بتوانند در كنار هم به تقويت و قوام جنبش مستقل دانشجويي كمك كنند.

به دنبال شكايت رييس دانشگاه اميركبير، مديرمسوول روزنامه اعتماد به دادسرا احضار شد

وكيل مدافع الياس حضرتي،‌‏ مديرمسوول روزنامه اعتماد از احضار موكلش به شعبه يازدهم دادسراي كاركنان دولت خبر داد.
نعمت احمدي در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با بيان اين مطلب، گفت: به دنبال درج اخبار حوادث دانشگاه اميركبير و بازداشت مديران مسوول چهار نشريه دانشجويي اين دانشگاه و نيز مباحث مربوط به انتخابات انجمن اسلامي دانشگاه اميركبير در روزنامه اعتماد، دكتر رهايي، رييس اين دانشگاه شكايتي را عليه الياس حضرتي به اتهام نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي در دادسراي كاركنان دولت مطرح كرد كه بازپرس شعبه يازدهم اين دادسرا نيز موكلم را براي اداي توضيح به اين دادسرا فراخواند.
وي افزود: با دريافت اين احضاريه صبح امروز در شعبه مزبور حاضر شدم و به مطالعه پرونده موكلم پرداختم. قرار است ظرف روزهاي آينده به همراه مديرمسوول روزنامه اعتماد در شعبه مزبور حاضر شويم.

كميته پيگيري وضعيت دانشجويان محروم از تحصيل تشكيل جلسه مي‌دهد

عضو كميته پيگيري وضعيت دانشجويان محروم از تحصيل از برگزاري اولين جلسه سال جديد اين دانشجويان با اعضاي كميته پيگيري در روز سه شنبه خبرداد.

روزبه كريمي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه هدف از برگزاري اين جلسه بررسي تحولات پرونده اين دانشجويان، اتفاقات سال گذشته و اتفاقات سال آينده و برنامه‌ريزي براي آن است، ابراز عقيده كرد: احتمالا امسال نيز در اعلام نتايج كارشناسي ارشد تعداد محرومان از تحصيل اضافه خواهد شد.

وي مدعي شد: بعضي از دانشجوياني كه محروم از تحصيل شده‌اند نيز امسال در كنكور كارشناسي ارشد شركت كردند كه با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان سنجش به جاي ديدن كارنامه‌شان با اين عنوان كه بايد تا پايان خرداد به سازمان سنجش مراجعه كنند، روبرو شدند. اين اتفاق در رابطه با دانشجويان ديگر كه امسال تازه در كنكور شركت كرده‌اند نيز افتاده است. بنابراين قصد داريم در اين جلسه نسبت به اتفاقات اخير و تحولات گذشته اين پرونده تصميم‌گيري كني

درگیری خونین دانشجویان و حراست دانشگاه علامه

سایت سلام دموکرات: طبق خبرهای رسیده هم اکنون درگیری شدیدی بین دانشجویان و نیروهای حراست دانشگاه علامه در جریان است. حراست برای جلوگیری از انتخابات انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی پنجره ها را شکست و بر سر دانشجویان ریخت.

طبق این خبرها، امروز دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه در حال برگزاری انتخاب نمایندگان انجمن اسلامی بودند که با حمله نیروهای حراست دانشگاه روبرو گشتند.

دانشجویان جهت جلوگیری از وزود این نیروها به محل انتخابات، درها و پنجره ها را بستند که نیروهای سرکوبگر پنجره ها را شکستند. در نتیجه این اقدام شیشه های خرد شده به سر و صورت دانشجویان ریخته و تعدادی از دانشجویان را زخمی کرده است.

شاهدان حاضر در محل اطلاع می دهند که درهای دانشگاه به روی دانشجویان بسته شده و درگیری های سختی میان دانشجویان و نیروهای حراست در جریان است.

گزارشی از اتفاقات اخیر دانشگاه علامه

به دنبال اقدام غیر قانونی هیئت نظارت دانشگاه علامه مبنی بر لغو مجوز انجمن اسلامی این دانشگاه ، دانشگاه علامه طی دو روز گذشته روزهائی فراموش نشدنی را به خود دید.

روز یکشنبه (30/2/1386) دانشجویان دانشکده ادبیات پس از برگزاری یک تریبون آزاد انتخابات انجمن این دانشکده را برگزار کردند. گفتنی است که استقبال دانشجویان از این انتخابات بی سابقه بوده است به گونه ای که تعداد افراد شرکت کننده(317 نفر) نزدیک به 100 نفر بیش از آخرین انتخاباتی بود که به طور قانونی و زیر نظر دانشگاه برگزار گردید. به دنبال این اتفاقات و تجمعات پیشین این دانشکده علیرضا ارشادی فرد، علیرضا موسوی، مجید دری، ماندانا چتر چی، حمیده حسینی و امیر حسین ایرجی ضمن احضار به کمیته انضباطی ممنوع الورود شدند( گفتنی است که پیشتر مرتضی اصلاحچی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه زمانی که یک ترم محرومیت از تحصیل را سپری می کرد مجددا به کمیته انضباطی احضار و ممنوع الورود شده بود).

در همین روز دانشجویان دانشکده اقتصاد نیز ضمن تعطیلی کلاسها اقدام به برگزاری تجمعی کردند که نزدیک به 400 نفر از دانشجویان در آن حضور داشتند به دنبال این تجمع آیدین اخوان ، مهدیه گلرو و مازیار سمیعی به دستور حراست دانشگاه ممنوع الکلاس شدند . هم زمان با اتفاقات این دو دانشکده دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی نیز تجمعی را با حضور 500 نفر از دانشجویان برگزار کردند که به دنبال آن مریم سید کریمی، صادق شجاعی، امیر یعقوبعلی، عسل اخوان و فرهنگ سلامی نیز ممنوع الکلاس شدند.

همچنین در این روز سعید ایزد بخش از اعضای شورای مرکزی دانشکده روانشناسی هنگام خروج از خوابگاه توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد.

روز دوشنبه(31/2/1386) دانشجویان دانشکده های روانشناسی و حقوق و علوم سیاسی تجمعی برگزار کردند که طی آن نیروهای حراست با کمک یگان ویژه نیروی انتظامی از ورود دانشجویان دانشکده های دیگر به دانشگاه جلوگیری کردند که منجر به ضرب وشتم تعدادی از دانشجویان و بازداشت سعید فیض الله زاده و مازیار سمیعی گردید. حضور نیروهای انتظامی به قدری گسترده بود که دانشجویانی که پشت درب جمع شده بودند و تعداد آنها نزدیک به 50 نفر بود پس از ساعتی مقاومت مجبور به ترک دهکده المپیک گردیدند. به دنبال ضروب وشتم دانشجویان و بازداشت دانشجویان نامبرده ساعتی بعد تجمعی در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد که دانشجویان این دانشکده پس از شنیدن اخبار با تعطیلی کلاسها به تجمع کنندگان پیوستند و حضور نیروهای انتظامی و تهدید حراست نیز نتوانست خللی به تجمع وارد کند. دانشجویان پس از ساعاتی با قرائت قطنامه ای که طی آن خواستار آزادی دانشجویان بازداشت شده و لغو احکام کمیته انضباطی و احضار به حراست شدند واعلام کردند در صورتی که خواسته های آنان متحقق نشود در روزهای آینده به طور گسترده تری به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

به دنبال اتفاقات اخیر دانشگاه طی حکمی اعلام کرده تمام دانشجویانی که به هر نحوی در تجمعات اخیر حضور داشتند ممنوع الورود به دانشگده شده و از حضور آنها در امتحانات ترم جاری ممانعت خواهد شد.

ماموران شخصي در تعقيب دانشجويان: دانشگاه در تعقيب و گريز

در ادامه پروژه هاي مختلف براي ايجاد تشنج در دانشگاه، تعداد دانشجويان دستگير شده در چند روز اخير به نه نفر رسيد.اين در حاليست که تعداد احضار شدگان به کميته هاي انضباطي و کساني که به اداره اطلاعات احضار شده، و يا مامورين در کمين دستگيري آنان نشسته اند، همچنان رو به افزايش است.

اين در حاليست که دانشگاه هاي علامه طباطبايي و امير کبير روزهاي پر التهابي را مي گذرانند.

مرتضي اصلاح‌‏چي، دبير انجمن اسلامي دانشگاه علامه طباطبايي در همين ارتباط به روز گفت : “روز گذشته دانشجويان دانشكده‌‏هاي مختلف دانشگاه علامه طباطبايي در مقابل در پرديس دانشگاه علامه طباطبايي حاضر شدند تا در تجمع دانشجويي شرکت کنند اما نيروهاي انتظامي اجازه ندادند کسي وارد دانشگاه شود. به همين دليل درگيري هايي بين دانشجويان و نيروهاي انتظامي و نيروهاي لباس شخصي بوجود آمد که طي آنها سعيد فيض الله زاده و مازيار سميعي دستگير شدند. همچنين روز گذشته، سعيد ايزد بخش عضو انجمن اسلامي دانشکده روانشناسي هنگام خروج از خوابگاه، توسط تعدادي مامور لباس شخصي بازداشت شد.”

همچنين روز گذشته در اين دانشگاه، شش عضو انجمن اسلامي دانشكده ادبيات و سه عضو انجمن اسلامي دانشكده اقتصاد به كميته انضباطي احضار شدند. اين احضار ها به دنبال برگزاري انتخابات انجمن دانشجويان دانشکده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي صورت گرفت. عليرضا ارشادي‌‏فرد، دبير انجمن اسلامي و اعضاي ديگر آن، ماندانا چترچي، مجيد دري، اميرحسين ايرجي، سعيد فيض‌‏الله‌‏زاده و حميده حسيني دانشجوياني هستند که به كميته انضباطي احضار شده اند.

مرتضي اصلاح‌‏ چي در اين مورد گفت: “حراست دانشگاه علامه طباطبايي روز يک شنبه از اداره آموزش دانشكده اقتصاد خواست از حضور مازيار سميعي، مهديه گلرو و آيدين اخوان، از اعضاي انجمن اسلامي اين دانشكده بر سر كلاس‌‏ها جلوگيري شود در حالي كه هيچ‌‏كدام از اين افراد حكم كميته انضباطي ندارند.”

به گفته وي” مريم سادات سيدكريمي، عضو انجمن اسلامي دانشكده علوم اجتماعي هم ديروز به صورت تلفني به حراست احضار شد.”

همچنين روز گذشته عده اي لباس شخصي تلاش کردند تا علي عزيزي و عباس حکيم زاده، دو تن از فعالان دانشجويي دانشگاه امير کبير را دستگير کنند. يکي از دانشجويان عضو انجمن اسلامي منتخب دانشجويان دانشگاه امير کبير که از اين موضوع مطلع شده بود، گفت: ” روز گذشته علي عزيزي و علي نيکونسبتي دو عضو تحکيم وحدت باهم در محلي قرار داشتند که ناگهان عزيزي متوجه حضور تعدادي مامور لباس شخصي در اطرافش مي شود که قبلا چهره آنها را در حال دستگيري تعدادي از دانشجوياني که قصد شرکت در مراسم اکبر محمدي را داشتند، ديده بود. به همين دليل عزيزي سريع به سمت خوابگاه حرکت مي کند اما آنها نيز با يک پژو نقره اي به دنبال او مي روند و مدتي در برابر خوابگاه او مي مانند.”اين دانشجو افزود: ” دو نفر لباس شخصي در پوشش مامور اداره ثبت احوال به در منزل خواهر عباس حکيم زاده مراجعه کردند و پس از دريافت کليه اطلاعات خانواده خواهر حکيم زاده از وي پرسيده اند که آيا در آنجا فردي به نام عباس زندگي مي کند يا نه؟ البته گفته اند براي تکميل پرونده آنها در مورد کارت ملي آمده اند در حاليکه اين خانواده دو سال پيش کارت ملي خود را دريافت کرده بودند.”

بر اساس اين اظهارات ” با توجه به اينکه در موارد زيادي مشاهده شده است که ماموران امنيتي در پوشش ماموران اداره مواد مخدر، ثبت احوال، مرکز اسناد و نهادهاي ديگر براي دستگيري مراجعه مي کنند، بنابراين به نطر مي رسد آنها قصد دارند عباس حکيم زاده را دستگير کنند.”

اين در حالي است که چهارشنبه گذشته نيز ماموران امنيتي به منزل احسان منصوري ديگر فعال دانشجويي دانشگاه امير کبير مراجعه کردند تا او را دستگير کنند اما او در خانه نبود.

از سوي ديگر، ظهر روز گذشته دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير در اعتراض به بازداشت ۷ دانشجوي پلي تكنيكي و همچنين افزايش فشارهاي مسئولان دانشگاه به دانشجويان منتقد، ممنوع الورود كردن غير قانوني دانشجويان به دانشگاه، احضارهاي فراوان و احكام سنگين كميته انضباطي و همچنين در اعتراض به ضرب و شتم دانشجويان توسط انتظامات دانشگاه، اعتصاب غذا كردند.در اين اعتصاب غذا دانشجويان ظروف غذاي خود را از جلوي سلف سرويس مركزي در صحن دانشگاه تا ساختمان اداره كل فرهنگي دانشگاه و همچنين دفتر نهاد رهبري در دانشگاه، ساختمان قديم مديريت، انتظامات درب حافظ چيدند و از سمت ديگر دانشگاه از جلوي سلف سرويس مركزي چيدن ظروف غذا را به سمت درب ولي عصر دانشگاه ادامه دادند. با توجه به اينکه مديريت دانشگاه دفتر خود را به خارج از دانشگاه انتقال داده دانشجويان با چيدن ظروف غذا تا ساختمان قديم رياست اعتراض خود را به عملكرد ضعيف و يكطرفه مديريت دانشگاه اعلام کردند.

نريمان مصطفوي، عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير در همين ارتباط گفت:”انجمن اسلامي منتخب دانشجويان دانشگاه به خواست اساتيد در طول هفته گذشته، سعي در آرام كردن فضاي دانشگاه داشت اما اين آرامش نسبي از سوي مديريت دانشگاه به موفقيت سياست ارعاب و سركوب و برخوردهاي امنيتي و قضايي تعبير شد و مديريت كه گمان مي‌‏كرد موفق به حاكم كردن فضاي ترس در دانشگاه شده است، با سوءاستفاده از آرامش دانشجويان ۴۸ نفر را به كميته انضباطي احضار، ۱۵ نفر را ممنوع‌‏الورود و براي بيش از ۱۰ نفر احكام سنگين انضباطي از جمله دو ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و محروميت از امكانات رفاهي تا پايان تحصيلات صادر كرد.

روز چهارشنبه مراسم «در دفاع از آزادي بيان؛‌ عليه سانسور»

ادوارنيوز: مراسمي با عنوان «در دفاع از آزادي بيان؛‌ عليه سانسور» چهارشنبه اين هفته از سوي كميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان،‌ در اين مراسم آقايان «بابك احمدي» ، «عيسي سحرخيز» و «كامبيز نوروزي» در موضوعات : «سانسور در عرصه نشر»، «آزادي بيان و مطبوعات» و «زمينه هاي آزادي بيان از منظر جامعه شناسي حقوق» سخنراني خواهند كرد.
همچنين در اين مراسم از خبرگزاري ايلنا به دليل تلاش گسترده در انعكاس اخبار حقوق بشر در ايران تقدير خواهد شد.
اين مراسم از ساعت 17:30 روز چهارشنبه با حضور فعالان سياسي، اجتماعي، دانشجويي و ... در محل سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحكيم وحدت) واقع در خيابان خواجه نصيرالدين طوسي، نرسيده به ميدان عشرت آباد (سپاه)، جنب بانك ملي، پلاك 201، طبقه سوم برگزار خواهد شد.

تعداد دانشجویان بازداشتی به 9 نفر رسید

به دنبال بازداشت سعيد ايزدبخش دانشجوي رشته روانشناسي دانشگاه علامه که شب گذشته از مقابل خوابگاه این دانشگاه توسط نیروهای ناشناس ربوده شد، صبح امروز مازيار سميعي از دانشكده اقتصاد و سعيد فيض‌الله‌زاده از دانشكده ادبيات مقابل دانشكده حقوق و علوم سياسي بازداشت شدند. هر سه دانشجوی بازداشت شده از فعالان انجمن اسلامی دانشگاه علامه هستند.

دانشگاه علامه از ابتدای هفته جاری و به دنبال اعلام حکم لغو مجوز انجمن این دانشگاه شاهد نا آرامنی های گسترده دانشجویی در دانشکده های مختلف خود بوده است. دانشجویان در واکنش به این اقدام دانشگاه ظهر دیروز در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه اقدام به برگزاری انتخابات آزاد کردند.

همچنین از صبح امروز دوشنبه تجمعهای دانشجویی در دانشکده های مختلف دانشگاه علامه ادامه یافته است که خبر بازداشت 3 دانشجوی این دانشگاه موجب افزایش خشم دانشجویان شده است.

از سوی دیگر صبح روز دوشنبه از دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي عليرضا ارشادي‌فر، سعيد فيض الله زاده، ماندانا چترچي، اميرحسين ايرجي، مجيد دري، كوروش جنتي و عليرضا موحدي و علیرضا موسوی به دانشگاه ممنوع الورود موقت شده اند همچنين از دانشكده اقتصاد مازيار سميعي،‌ آيدين اخوان، مهدي گلرو و از دانشكده علوم اجتماعي سيد كريمي، ممنوع الورود موقت شدند. دانشجویان ممنوع الورود شده ازر اعضای منتخب دانشجویان دانشگاه علامه برای شورای مرکزی انجمن اسلامی هستند.

از سوی دیگر 6 دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک همچنان در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند و بدین شکل با بازداشت 3 دانشجوی دانشگاه علامه مجموع دانشجویان بازداشتی در روزهای اخیر به 9 نفر رسیده است.

وکیل دانشجویان بازداشتی: هیچ اطلاعی از پرونده موکلانم ندارم

دادخواه كه وكالت «احمد قصابان»، «مقداد خليل‌‏پور»، «پويان محموديان» و «مجيد شيخ‌‏پور»، مديران مسوول بازداشت‌‏شده چهار نشريه دانشجويي «سحر»، «آتيه»، «ريوار» و «سرخط» دانشگاه اميركبير را نيز بر عهده دارد، در خصوص آخرين وضعيت موكلانش به خبرنگار “ايلنا”، گفت: موكلانم همچنان در بازداشت به سر مي‌‏برند و ما نيز هيچ اطلاعي از جزئيات پرونده آنها نداريم، چون اساساً پرونده در اختيار وكلا قرار نگرفته است.

شش ماه حبس برای پيمان نعمتی، دانشجوی سنندجی

شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی سنندج پيمان نعمتی فرزند احمد ، دانشجوی ترم آخرمديريت بازرگانی دانشگاه آزاد سنندج را به حبس محکوم کرد .
نامبرده که چندی پيش در جريان مراسم ۸ مارس در سنندج دستگير و پس از چند روز بازداشت ، با قرار وثيقه آزاد شده بود ، از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به تحمل شش ماه حبس به مدت سه سال تعليق محکوم گرديد .
گفتنی است پيمان نعمتی عضو هیأت تحريريه نشريه تحليلی خبری هاوری می باشد که در پی تجمع اعتراضی سال گذشته دانشجويان دانشگاه آزاد سنندج ، به يک ترم تعليق از تحصيل محکوم شده بود .

خسرو کردپور، روزنامه نگار ، کردستان

دستگيري برخي عوامل انتشار مطالب "موهن" در نشريات دانشجويي دانشگاه اميركبير

خبرگزاري فارس: برخي عوامل انتشار مطالب موهن در نشريات دانشجويي دانشگاه اميركبير توسط وزارت اطلاعات دستگير شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي وزارت اطلاعات، به دنبال درج برخي مطالب موهن عليه مقدسات اسلام در تعدادي از نشريات دانشجويي دانشگاه اميركبير كه اخيراً انتشار يافت، با پيگيري‌ها و تحقيقات اطلاعاتي انجام شده، عوامل مذكور شناسايي و دستگير شدند.
متهمين كه از دست‌اندركاران و تهيه‌كنندگان مطالب نشريات مذكور بودند، به اين اقدام موهن اعتراف نموده و تحقيقات تكميلي در اين خصوص ادامه دارد.

دانشجويان دانشكده اقتصاد و علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي تجمع كردند

دانشجويان دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي در اعتراض به غيرقانوني اعلام شدن انجمن اسلامي دانشگاه علامه تجمع كردند.
«مازيار سميعي»، عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده اقتصاد علامه طباطبايي با اعلام اين خبر به خبرنگار "ايلنا"، گفت: انجمن اسلامي هفته گذشته پرسش‌‏نامه‌‏اي را در مورد مسائل صنفي تشكل‌‏ها و نشريات دانشجويي در ميان دانشجويان پخش كرد كه پاسخ‌‏ ها نشان‌‏دهنده نارضايتي دانشجويان بود.
وي ادامه داد: امروز تصميم گرفتيم نتايج اين نظرسنجي را به اطلاع رييس دانشكده و مسوولان دانشگاه برسانيم اما مسوولان در جمع دانشجويان حاضر نشدند و اين مساله باعث تجمع و برگزاري تريبون آزاد دانشجويان شد. دانشجويان به سمت دفتر رييس دانشكده رفتند كه در آنجا معاون اداري مالي دانشكده به دانشجويان گفت اينجا دانشگاه شما نيست و شما حق نداريد براي آن تصميم بگيريد. اين مساله باعث شد كه دانشجويان كلاس‌‏هاي ساعت 30/13 را تعطيل كنند.
وي با بيان اينكه هم‌‏اكنون تجمع پايان يافته است، گفت: انجمن اسلامي دانشكده اقتصاد قصد دارد روز سه‌‏شنبه انتخابات انجمن را برگزار كند.
همچنين دانشجويان دانشكده ارتباطات و علوم اجتماعي دانشكده علامه طباطبايي امروز تجمعي در اعتراض به وضعيت انجمن اسلامي برگزار كردند.
در اين تجمع يكي از مسوولان انتظامات دوربين يكي از دانشجويان را گرفت كه باعث اندكي درگيري شد. دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي فردا نيز در پرديس اين دانشگاه تجمع خواهند كرد.

موج احضار دانشجويان ادامه دارد

احضار 5 دانشجوي دانشكده‌ ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي به كميته انضباطي

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي گفت: ظهر امروز يكشنبه پنج نفر از دانشجويان دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي به كميته‌ي انضباطي احضار شدند.
عليرضا ارشادي‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: امروز انتخابات اين دانشكده برگزار شد و در حالي كه دانشجويان در صحن دانشگاه حضور داشتند، به ماندانا چترچي، اميرحسين ايرجي، سعيد فيض‌الله زاده،‌ حميده حسيني و بنده خبر داده شد كه به كميته انضباطي احضار شديم و بايد در روزهاي آينده در كميته انضباطي حضور پيدا كنيم.

--------------------------

چهار دانشجوي دانشگاه آزاد ياسوج به كميته انضباطي فراخوانده شدند

چهار دانشجوي دانشگاه آزاد ياسوج كه حدود دو هفته پيش در تريبون آزاد اين دانشگاه به نقد عملكرد دولت و مجلس هفتم پرداختند، امروز به كميته انضباطي فراخوانده شدند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، «يعقوب حسين‌‏زاده»، «داريوش حسين‌‏زاده»، «جمال‌‏الدين ارجمند» و «داريوش ارجمند» چهار دانشجوي فراخوانده شده به كميته انضباطي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ياسوج هستند.
تاكنون شاكي و دليل احضار چهار دانشجوي منتقد به كميته انضباطي دانشگاه آزاد اسلامي ياسوج مشخص نشده است.
«ستار هدايت‌‏خواه»، نماينده شهرستان‌‏هاي بويراحمد و دنا در مجلس هفتم كه در اين تريبون آزاد شركت كرده بود، با انتقاد شديد از مديران دوران اصلاحات به‌‏وِيژه استاندار سابق ( اسماعيل دوستي ) در كهگيلويه و بويراحمد، آنان را مديراني فاسد و ناكارآمد خواند و عملكرد اغلب مديران دولت نهم را مطلوب ارزيابي كرد كه اين سخنان وي مورد انتقاد دانشجويان هوادار اصلاحات قرار گرفت.
در آن نشست برخي دانشجويان با سوت و كف زدن شعار سر مي‌‏دادند «مديران دولت نهم مديراني ناموفق هستند» و «خاتمي زنده باد». برخي دانشجويان در آن نشست مطرح كردند كه مديران دولت اصلاحات پاكدامن‌‏تر از مديران دولت نهم در كهگيلويه و بويراحمد هستند.

بودجه آمريکا به چه مراکزي داده مي شود؟

مريم دستگير

عمادالدين باقي، با انتشارنامه اي به سازمان هاي عمده حقوق بشري جهاني ازآنها خواست اقدامات لازم را براي شفاف سازي دولت آمريکا درخصوص اختصاص بودجه براي ايجاد دموکراسي درايران که خود موجبات نقض حقوق بشر درايران را فراهم آورده، انجام دهند. به نوشته باقي اختصاص ناشفاف پول براي کمک به جامعه مدني ايران، باعث سرکوب جامعه مدني ايران شده است.

طي سالهاي گذشته، مقامات امنيتي با بهانه قرار دادن آنچه کمک هاي آمريکا براي برقراري دموکراسي وتقويت جامعه مدني ناميده مي شود، به سرکوب روزنامه نگاران، فعالان اجتماعي وسازمان هاي غيردولتي پرداخته اند. براي مثال در سالهاي آغازين دهه هشتاد، سيامک پورزند ازروزنامه نگاران باسابقه کشور پس اززنداني شدن ومواجه شدن با سياهه اي از اتهامات که او را ماه ها درزندان نگاهداشت و به پاي اعترافات تلويزيوني اجباري کشاند، مواجه شد که از جمله پخش پول خارجي ها وبه خصوص آمريکايي ها درميان روزنامه نگاران بود. موضوعي که هيچگاه ثابت نشد. اگرچه اتهام پخش پول آنچنان مضحک بود که درمصاحبه تلويزيوني نيزمطرح نشد. عمادالدين باقي به هزينه هاي اين بودجه هاي اختصاص داده شده درنامه خود اشاره کرده است.

باقي دراين نامه که براي شوراي حقوق بشر سازمان ملل، رئيس سازمان عفو بين الملل، رئيس سازمان ديده بان حقوق بشر، رئيس سازمان اصلاحات جزايي بين‌المللي، رئيس گزارشگران بدون مرز، رئيس وکلاي بدون مرز، رئيس، انجمن ملي وکلاي دفاع کيفري (NACDL) ورئيس ESPM فرستاده شده، آورده است: " ما و شما نسبت به موارد نقض حقوق بشر توسط دولت‌ها حساس هستيم و وظيفه خويش مي دانيم که درباره آن واکنش نشان دهيم حتي اگر در کشورهايي مانند ايران اين واکنش ها هزينه‌هايي براي مادر پي داشته باشد. از اين رو بديهي است که انتظار مي رود نسبت به نوع تازه‌اي از نقض حقوق بشر يا به خطر افکندن فعالان حقوق بشر بي تفاوت نباشيم."

باقي اختصاص بودجه براي حمايت ازمردم ايران رانوع جديدي ازنقض حقوق بشرو به خطر افکندن فعالان حقوق بشردانسته که دولت آمريکا براي سال آينده پول بيشتري را براي اين منظور اختصاص داده است. بودجه اي که ظاهرا هيچگاه وارد مرزهاي ايران نمي شود. چرا که طي سالهاي گذشته علي رغم همه محدوديت هايي که توسط مقامات امنيتي ودستگيري برخي از روزنامه نگاران دانشگاهيان و فعالان اجتماعي اعمال شده است، هيچگاه موضوع استفاده از چنين پولي مورد اثبات قرارنگرفته است. طي سال هاي 2003 تا 2006 با دستگيري داريوش زاهدي استاد دانشگاه برکلي کاليفرنياي شمالي ودکتر رامين جهانبگلو فيلسوف ايراني، بارديگر موضوع استفاده ازمنابع مالي مرتبط با برقراري دموکراسي وتقويت جامعه مدني درايران، مطرح شد. پس ازماه ها زنداني عملا هيچ شاهدي بر اظهارات مقامات امنيتي پيدا نشد ودونفر دانشگاهي ياد شده آزاد شدند.

باقي با اشاره به اختصاص اين بودجه سازمان هاي حقوق بشري جهاني را مورد خطاب خود قرارداده ونوشته است: "دولت امريکا در سنوات اخير همه ساله اعلام مي‌کند بودجه‌اي را براي حمايت از جامعه مدني، دموکراسي و حقوق بشر در ايران اختصاص مي‌دهد و در کنگره به تصويب رسانده و تبليغات گسترده‌اي درباره اين حمايت‌هاي مالي از فعالان دموکراسي و حقوق بشر در داخل ايران راه مي‌اندازد. همانطور که اگر امروز دولت آمريکا مطلع شود گروهي در داخل اين کشور از القاعده يا از ايران پول دريافت مي‌کنند تا ناامني در آمريکا بيافرينند با آنها برخورد خواهد کرد بديهي است که در ايران نيز حکومت نسبت به کساني که از آمريکا پول دريافت مي‌کنند تا به گفته آمريکايي‌ها رژيم ايران را تغيير دهند حساسيت شديد نشان مي‌دهد."

به اعتقاد باقي، اختصاص بودجه سالانه آمريکا در اين زمينه موجبات سوء ظن گسترده حکومت ايران را نسبت به نهادهاي نوپاي مدني و فعالان حقوق بشر به وجود آورده و با احساس نگراني و خطر، پيوسته آنها را تحت تعقيب و فشار و حتي بازداشت قرار مي‌دهد. رييس انجمن دفاع ازحقوق زندانيان افزوده است: "بديهي است که تمام اين رفتارها ناشي از نگراني‌هاي رواي حکومت نيست بلکه جريانات مخالف آزادي نيز از آن به عنوان بهترين دستاويز براي مشروع جلوه دادن مقابله با آزادي ها و بي اعتبار کردن منتقدان سود مي‌جويند. از سوي ديگر با پيدايش فضاي بدبيني، شخصيت‌ها و نهادهايي که فعال‌تر و برجسته‌تر هستند زودتر به چشم مي‌آيند و در معرض تهديد قرار مي‌گيرند. در دو سال گذشته بارها شاهد اتهاماتي نسبت به نهادهاي مدني از جمله انجمن دفاع از حقوق زندانيان بوده‌ايم و البته برخي نهادها نيز مورد بازرسي و يا پلمپ دفتر قرار گرفته‌اند. من نيز در طول ۱۴ ماه اخير۷ بار به دادگاه و نهادهاي امنيتي رفته‌ام ولي به منظور پرهيز از تنش‌هاي سياسي تاکنون حتي اجازه انتشار خبر آن را نداده‌ام ولي اکنون گمان مي‌کنم بايد تدبيري جدي براي اين مسئله انديشيد."

طي سال گذشته، نه تنها سازمان هاي فعال درجنيش زنان، بلکه برخي ازسازمان هاي خدمات رساننده به سازمان هاي غيردولتي همچون کنشگران دواطلب، به مديريت دکتر سهراب رزاقي نيز مورد سوء ظن مقامات امنيتي بوده اند موضوعي که باعث به تعطيلي سه موسسه راهي، مرکز کارورزي سازمان هاي غيردولتي وکنشگران داوطلب درواپسين روزهاي سال گذشته شد. اگرچه کماکان هيچ نشانه اي ازاين موضوع وجود ندارد که از پول آمريکا چيزي به داخل ايران آمده باشد. باقي با اشاره به اختصاص پول ياد شده "به نام مردم ايران وبه کام برخي ازخارج نشين ها وافرادي که هويتشان معلوم نيست" خواسته است که براي پايان دادن به وضعيتي که اختصاص پول يادشده براي فعالان حقوق بشر درايران ايجاد کرده است، به صورت شفاف مراکزي که اين پول را مي گيرند، مشخص شوند.

باقي با انتقاد ازاعلام چنين کمک هايي به جامعه مدني ايران ازسوي آمريکا افزوده است: "اين شيوه شايسته‌اي نيست که دولت آمريکا عليرغم اطلاع دقيق‌ از پيامدهاي اختصاص بودجه براي حمايت از دموکراسي و حقوق بشر در ايران و آزار و تعقيب فعالان داخل اين کشور به روش خود ادامه مي دهد در حالي که چه بسا پول‌هاي دولت آمريکا صرف معدود ايرانيان خارج‌نشيني مي‌شود که با برخي نهادهاي امريکايي براي جذب اين بودجه تباني مي‌کنند اما تاوان سنگين آن را شخصيت‌ها و نهادهاي مستقل داخل ايران مي‌پردازند."

وي تاکيد کرده: "استدعا دارم براي پايان بخشيدن به اين وضعيت از دولت آمريکا بخواهيد اگر تمايل دارد به اختصاص بودجه ادامه دهد شفاف و علني اعلام کند که اين مبالغ را دقيقاً به چه مراکز يا اشخاصي مي‌پردازد تا معلوم شود دريافت‌کنندگان کيستند. در اين صورت نه مشکلي از اين لحاظ براي فعالان مستقل دموکراسي و حقوق بشر در ايران پديد مي‌آيد و نه آمريکا متهم به تباني خواسته و يا ناخواسته‌ با جناح سرکوبگر در ايران براي آزار آزاديخواهان خواهد شد. اميدوارم هر چه زودتر اقدامات لازم براي جلوگيري از ادامه رويه نادرست حکومت امريکا و شفاف‌سازي در اين زمينه را انجام دهيد."

اگر کشته شوم، کار حکومت ايران است

نوشابه اميري

محسن مخملباف که براي شرکت در شصتمين سالگرد جشنواره کن به فرانسه دعوت شده، در گفت و گو با روز اعلام کرد: "اگر من يا اعضاي خانواده ام کشته شوند، کار حکومت ايران است."

مخملباف که به همراه ده ها فيلمساز معتبر جهان به کن دعوت شده، در موردانفجار يک نارنجک جنگي در سر صحنه فيلم اسب دوپا، آخرين کار سميراگفت: "تهيه کننده فيلم اسب دوپا ديروز فيلمي را که از پرتاب يک نارنجک جنگي به صحنه فيلمبرداري سميرا گرفته شده، در کن به نمايش گذاشت. اين فيلم در شهر سرپل در شمال افغانستان در حال ساختن بود که در چهلمين روز، نارنجکي به ميانه صحنه فيلمبرداري پرتاب شد.آن صحنه در بازار شهر گرفته مي شد که در آن ساعت بسيار شلوغ و پر از رفت و آمد بود. بر اثر اين انفجار 6 نفر زخمي شدند و يک اسب هم کشته شد. بعد از اين حادثه نيروهاي سازمان ملل، که سوئدي بودند به محل آمدند و پس از بررسي منطقه گفتند پرتاب اين نارنجک براي ترور بوده. به گفته آنها نارنجک مزبور به احتمال 80 در صد توسط نيروهاي ايراني به صحنه پرتاب شده و خانواده مرا هدف داشته است. آنها براي اين نظر خود دلايلي هم ارائه کردند."

مخملباف در ادامه با اشاره به اينکه "در واقع اگر آن اسب جلوي صحنه نبود، اول مرضيه، همسرم کشته مي شد و بعد حنا که در نزديکي محل انفجار بودند" مي افزايد: "من نيز با توجه به اينکه تمام لحظات اين انفجار روي فيلم 35 ثبت شده، و همچنين فيلمي که از پشت صحنه گرفته شده، دلايل خود را دارم که اين کار به احتمال زياد توسط مامورين ايراني انجام شده است. اين موضوع را هم ديروز در جريان نمايش اين فيلم و پشت صحنه آن تشريح کردم. براي آنها حذف ما تا اندازه اي اهميت دارد که حتي فکر ده ها انسان ديگري را که در آنجا داشتند نکرده بودند. ما کودکي را روي دست به بيمارستان برديم که پنجاه نقطه بدنش سوراخ سوراخ شده بود".

محسن مخملباف، با تاکيد بر اينکه "تنگ نظري اين دولت تا حدي است که حتي بيرون بودن ما را هم تحمل نمي کند" مي گويد: "به مسئولين يک جشنواره ايتاليايي پول دادند تا مانع نمايش فيلم ما در آن جشنواره شوند. يا در تاجيکستان که حتي يک نشريه سينمايي ندارد، وقتي من دبير افتخاري جشنواره بودم ناگهان 15 مقاله عليه من در اين طرف و آن طرف سبز شد که قاتل قندهاري، و کسي که براي ترور به تاجيکستان آمده است. در افغانستان خانمي را به اسم آشپز سر صحنه من فرستادند که بعد معلوم شد آشپز نيست و همراه يک گروه فيلمبرداري آمده. وقتي من موضوع را فهميدم آن خانم ناپديد شد".

مخملباف ادامه مي دهد: "من دو سال و نيم است که از ايران بيرون آمده ام؛ نه آنها از من خوششان مي ايد و نه من از آنها. دارم راه خودم را مي روم. روي اين کره خاکي دويست تا کشور هست، فکر کنند ما در يک جاي ديگري به دنيا آمده ايم. اين تنگ نظري ها ناشي از چيست؟"

محسن مخملباف در مورد آخرين فيلم سميرا مي گويد: "سميرا دوست دارد در ايران زندگي کند، براي همين و به خاطر نشان دادن حسن نيت، فيلمنامه خود را به ارشاد داد تا مجوز بگيرد، اما آنها از دادن مجوز به وي خودداري کردند و گفتند ما با اين خانواده مسئله داريم. وقتي هم دليلش را پرسيديم، جواب ندادند".

سازنده فيلم هاي بيادماندني هنرپيشه، ناصرالدينشاه آکتور سينما و گبه اضافه مي کند: "سوال اين است که چه کساني منافع شان از فيلمسازي ما به خطر مي افتد؟ اين همه نشانه هاي فراوان تهديد براي چيست؟ به همين علت من در اينجا اعلام مي کنم اگر من و اعضاي خانواده ام کشته شويم، تقصير حکومت ايران است".

مخملباف همين هفته به تاجيکستان بر مي گردد، و دخترش سميرا، همراه با حنا به ايران. جايي که دوست دارند در آن زندگي کنند. نبايد نگران آنها بود؟

85 كارگر آونكان اخراج شدند و 110 كارگر ديگر اخراج مي شون

اراك- خبرگزاري كار ايران

يك عضو شوراي اسلامي كار شركت آونكان اراك گفت: 85 كارگر قراردادي اين شركت از سوي كارفرما اخراج شدند و 110 كارگر ديگر نيز در ليست اخراجي‌‏ها قرار دارند كه پايان قرارداد كارشان ظرف چند روز آينده است.
به گزارش ايلنا، اين نماينده كارگران آونكان، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا، افزود: مدير كارخانه در دستور العملي به كارگزيني شركت آونكان ابلاغ كرده كه با كليه كارگراني كه قرارداد آنها به پايان رسيده، فسخ قرارداد نموده و قرارداد جديد منعقد نشود.
وي گفت: كارگران اخراجي به نشانه اعتراض در مقابل شركت تجمع كردند كه ما از آنها خواستيم بدون هر گونه فرصت دهي به كساني كه مي‌‏خواهند كارگران را آشوب طلب معرفي كنند، متفرق شوند تا شوراي اسلامي كار واحد پيگير كار ‌‏آنان شود.
اين عضو شوراي اسلامي كار شركت آونكان ادامه داد: در خصوص اين تصميم‌‏گيري ناعادلانه مديرعامل واحد، اعتراض خود را به استانداري، فرمانداري و اداره كل كار استان منتقل كرده‌‏ايم كه تا اين لحظه حتي يك نفر براي شنيدن صحبت‌‏ها يا پاسخگويي به مطالبات بر حق ما به شركت نيامده است.
وي با نگراني از سرانجام كاري كارگران اين شركت، گفت: 400 كارگر ديگر تا 30 روز آينده قرارداد كاريشان به اتمام مي‌‏رسد و در صورت اجراي نامه مديرعامل 400 كارگر در معرض خطر بيكاري قرار خواهند گرفت.
وي تصريح كرد: هيچ كدام از كارگران به دليل نبود امنيت شغلي روحيه كار ندارند و قرار است بعد از ظهر روز شنبه با تجمع در مسجد شركت، فرياد مظلوميت خودشان را با دعاي توسل به درگاه خدا برسانند، چرا كه هيچيك از مسوولين استان با وجود مطلع بودن از وضعيت خطرناك شغلي كارگران، تاكنون اقدامي جهت حل مشكلات آنها نكرده‌‏اند.
اين عضو شوراي اسلامي كار شركت آونكان، مدرك تحصيلي 85 كارگر اخراج شده را ديپلم و بالاتر از ديپلم عنوان كرد و افزود: تاكنون آرام اعتراض كرده‌‏ايم تا ما را متهم به اغتشاش نكنند، اما اگر حرف ما و فرياد حق طلبي‌‏مان به درگاه خداوند جرم است، ما را به گلوله ببندند، مرگ براي ما بهتر از خجالت كشيدن در پيش زن و فرزندانمان است.
عضو شوراي اسلامي كار شركت آونكان افزود: درخواست هايمان را از مسوولان خواسته‌‏ايم و ديگر از هيچ مسوولي كمك نمي‌‏خواهيم، بلكه از خدا مي ‌‏خواهيم تا حق ما را از كساني كه زمينه بيكاري‌‏مان را فراهم مي‌‏كنند، بستاند .

كارگران كنف كار 11 ماه حقوق 2 سال عيدي و بن كارگري را نگرفته اند

رشت- خبرگزاري كار ايران

همزمان با برگزاري كميسيون كارگري استان گيلان، 200 كارگر شركت كنف كار رشت كه در جريان حلق‌‏آويز شدن همكارشان قرار گرفته بودند، در اعتراض به بي توجهي مسوولان نسبت به آينده كارگران، مقابل استانداري گيلان تجمع كردند.

به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, حدود 200 كارگر شركت كنف‌‏كار رشت كه با شنيدن خبر حلق‌‏آويز كردن همكار خود، عنان اختيار را از دست داده بودند، همزمان با برگزاري كميسيون كارگري استان گيلان، مقابل استانداري تجمع كردند.
اين كارگران با اشاره به اينكه 11 ماه حقوق و مزايا, عيدي و پاداش سالهاي 84 و 85 و نيز بن كارگري را دريافت نكرده‌‏اند، افزودند: كنف‌‏كار حدود 4 سال است به بخش خصوصي و اگذار شده، اما مشكلات اين واحد از سال 83 همزمان با بارش سنگين برف و تخريب مقداري از شيرواني كارخانه آغاز شد و چون رابطه كارفرما با مسوولان خوب بود، كارگران تا 15 تير 85 تحت پوشش بيمه بيكاري قرار گرفتند.
اين كارگران با اشاره به اينكه جهت پيگيري و راه اندازي كارخانه، ابتدا به اداره كل صنايع استان مراجعه كرده‌‏اند، گفتند‌‏: پس از آنكه از برگزاري جلسه كميسيون كارگري در رابطه با كنف كار خبردار شديم، مقابل استانداري آمده و تجمع كرديم.
اين كارگران با اشاره به اينكه تصميم كميسيون كارگري در گذشته مبني بر بازسازي كارخانه بوده است، گفتند: قرار بود تا مدتي كه كارگران تحت پوشش بيمه بيكاري قرار دارند، كارخانه بازسازي شود، اما كارفرما در اين مدت هيچ اقدامي انجام نداد و پس از شكايت كارگران، اداره كار نيز حكم بازگشت به كار كارگران را صادر كرد.
اين كارگران با اشاره به اينكه حدود 11 ماه است كارگران به كارخانه مي‌‏آيند، اما از فعاليت و توليد در اين كارخانه خبري نيست، گفتند: تامين اجتماعي حقوق بيمه بيكاري نمي‌‏دهد، كارفرما هم كه كارگاه را تعطيل كرده و راه‌‏اندازي نمي‌‏كند و در اين شرايط 200 كارگر سرگردان شده‌‏اند.
اين كارگران با اشاره به اينكه بازنشستگان كنف كار براي مطالبات حقوق خود، حكم توقيف 8 دستگاه كلاف و ژنراتور را گرفته و صبح شنبه با حضور ماموران، اين دستگاهها از كارخانه خارج شده است، گفتند: با خروج اين دستگاهها، امكان راه اندازي كارخانه به صفر رسيد.
اين كارگران با اشاره به اينكه كنف كار در جاده تهران- رشت قرار دارد و با توليد 11 ميليون تخته نخ ها و كيسه ها كنفي، از بزرگترين كارخانجات كشور است، گفتند: گويا براي مسوولان، تعطيلي كارخانجات بزرگ و از دست رفتن فرصت هاي شغلي اهميتي ندارد.
اين كارگران از حضور رييس‌‏جمهور در سفر استاني به گيلان و دادن وعده‌‏هاي غير عملي انتقاد كرده و گفتند: روزي كه احمدي‌‏نژاد در زمين ورزشي رشت سخنراني مي‌‏كرد، كارگران كارخانجات كنف‌‏كار, پوشش, پنگوئن, ريسندگي و بافندگي, نختاز, پارس خودرو, ‌‏الكتريك رشت و ساير كارخانجات بحران زده استان هر يك مطالبات خود را بر روي پارچه هاي بزرگي نوشته و در مقابل ديدگان رييس‌‏جمهور به نمايش گذاشتند، به اميد آنكه از رييس جمهوري كه ادعاي عدالت محوري و مهرورزي دارد، كمك بگيرند.
اين كارگران با اشاره به اينكه صبح امروز30 ارديبهشت ماه 86 "حسن حسني" كه 18 سال سابقه كار در كنف كار داشت، به دليل مشكلات شديد مالي و شرمندگي در مقابل زن و فرزند، خود را حلق‌‏آويز كرده‌‏است، گفتند: معناي سفرهاي استاني رييس‌‏جمهور را هم فهميديم، يعني اينكه عاليترين مقام اجرايي كشور به استان بيايد، وعده بدهد، وعده هايش عملي نشود و كارگري خود را حلق آويز كند، زيرا رييس جمهور اهل شعار است و از عمل خبري نيست.
اين كارگران با اشاره به اينكه حسن حسني را به خاك سپرده‌‏اند، از رييس جمهور براي حضور در مراسم ترحيم كارگري كه 11 ماه است حقوق نگرفته و به ناچار خود را حلق آويز كرده است، دعوت كردند.

7 هزار كارگر نيشكر كارون شوشتر حقوق فروردين را نگرفته اند

اهواز- خبرگزاري كار ايران

نماينده كارگران استان خوزستان گفت: 7 هزار كارگر كارخانه نيشكر كارون شوشتر، حقوق فروردين سال جاري را دريافت نكرده‌‏اند.

يك نماينده كارگران، در گفت و گو با خبرنگار گروه كارگري ايلنا, افزود: ا ين كارخانه عظيم، با چهل سال سابقه توليد، وا بسته به جهاد كشاورزي است كه به علت كمبود نقدينگي از پرداخت حقوق كارگران ناتوان است.
وي گفت‌‏: فروش نرفتن توليدات داخلي شكر سبب بحران اين واحدها شده كه در نتيجه پرداخت حقوق كارگران نيز به تاخير مي‌‏افتد.
نماينده كارگران خوزستان افزود: از دولت مي‌‏خواهيم با توقف واردات بي رويه شكر، توليدات داخلي را حمايت كند تا شاهد بحران پي در پي كارخانجات قند و شكر نباشيم.

چهار دانشجوي دانشگاه آزاد ياسوج به كميته انضباطي فراخوانده شدند

چهار دانشجوي دانشگاه آزاد ياسوج كه حدود دو هفته پيش در تريبون آزاد اين دانشگاه به نقد عملكرد دولت و مجلس هفتم پرداختند، امروز به كميته انضباطي فراخوانده شدند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، «يعقوب حسين‌‏زاده»، «داريوش حسين‌‏زاده»، «جمال‌‏الدين ارجمند» و «داريوش ارجمند» چهار دانشجوي فراخوانده شده به كميته انضباطي دانشگاه آزاد اسلامي واحد ياسوج هستند. تاكنون شاكي و دليل احضار چهار دانشجوي منتقد به كميته انضباطي دانشگاه آزاد اسلامي ياسوج مشخص نشده است. « ستار هدايت‌‏خواه»، نماينده شهرستان‌‏هاي بويراحمد و دنا در مجلس هفتم كه در اين تريبون آزاد شركت كرده بود، با انتقاد شديد از مديران دوران اصلاحات به‌‏وِيژه استاندار سابق ( اسماعيل دوستي ) در كهگيلويه و بويراحمد، آنان را مديراني فاسد و ناكارآمد خواند و عملكرد اغلب مديران دولت نهم را مطلوب ارزيابي كرد كه اين سخنان وي مورد انتقاد دانشجويان هوادار اصلاحات قرار گرفت.

در آن نشست برخي دانشجويان با سوت و كف زدن شعار سر مي‌‏دادند «مديران دولت نهم مديراني ناموفق هستند» و «خاتمي زنده باد». برخي دانشجويان در آن نشست مطرح كردند كه مديران دولت اصلاحات پاكدامن‌‏تر از مديران دولت نهم در كهگيلويه و بويراحمد هستند.

منبع: خبرگزاری کار ایران

انگليس 45 مدرسه اسلامي را تعطيل كرد

خبرگزاري فارس: مقامات امنيتي انگليس در چند ماه گذشته، بيش از 45 مدرسه اسلامي لندن را به بهانه مبارزه با تروريسم تعطيل كردند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه‌ سعودي "الوطن"، دولت انگليس همچنين ادامه فعاليت انجمن اسلامي مستقل اين كشور را با ادعاي پايبند نبودن به برنامه‌هاي تعيين‌شده و قوانين آموزشي انگليس ممنوع كرد.
اين در حالي است كه دولت اين كشور همواره بر دموكراسي متكثر، حقوق اقليت‌هاي ديني و مذهبي و آزادي عقيده و بيان تأكيد مي‌ورزد.

تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در حمایت از دانشجویان پلی تکنیک

در پي تداوم بازداشت هفت تن از دانشجويان دانشگاه اميركبير و افزايش سركوب فعالان دانشجويي و احضارهاي پي درپي به كميته انضباطي ؛ انجمن اسلامي دانشكده فني بابل در يك حركت اعتراضي و نمادين ؛ با نصب پارچه سياه و شعارهايي در حمايت از دانشجويان اميركبير و عليه انقلاب ضد فرهنگي،با برگزاري برنامه اي اعتراض خود را به روند در پيش گرفته از سوي دولت مهرورز در برخورد با فعالان دانشجويي اعلام كردند.

اين برنامه از ساعت 11:30 با خواندن سرود ياردبستاني و پخش بيانيه ي دفتر تحكيم و انجمن اسلامي دانشكده فني بابل در بين دانشجويان آغاز شد، درادامه تعدادي از دانشجويان بازداشت شده درجريان وقايع اخير دانشكده فني و فعالان دانشجويي در رابطه با وقايع اميركبير و انقلاب فرهنگي دوم سخنراني كردند و همچنين وبلاگ مقاومت تا آزادی كه پوشش خبري دانشجويان بازداشت شده دانشكده فني را به عهده داشته از سوي دانشجويان براي انعكاس وقايع دانشگاه اميركبير اختصاص يافت.



بيانيه انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده فني دانشگاه مازندران



سال 86 هنوز به ماه سوم خود نرسيده است كه رخ دادن حوادثي تلخ در دانشگاه هاي كشور بيانگر سالي سخت براي جامعه دانشجويان كشور مي باشد. حوادثي كه در آخرين روزهاي ماه فروردين با دستگيري 15 دانشجوي دانشكده فني دانشگاه مازندران آغاز شد.

مهرورزي دولت نهم در همان ماه اول ، تناقضات فراواني را در مقابل عدد 15 از خود نشان داد ؛ رأفت اسلامي محمود احمدي نژاد در مقابل افكار عمومي رنگ باخت. سپس اين سناريوي كثيف وارد فاز بعدي شد ؛ دانشگاه شيراز ، لرستان ، كرمانشاه و اينك دانشگاه اميركبير كه در بطن حمله كينه توزانه كوردلان جاهل قرارگرفته است. بي خرداني كه براي رسيدن به مقاصد شوم خود حتي حاضر به استفاده ابزاري از مقدسات و احساسات پاك و معصومانه مردم نيز شده اند و آنچه در اينجا مسلم است بي گناهي دانشجويان بازداشت شده دانشگاه اميركبير مي باشد. دانشجوياني كه پس از گذشت چندين روز با وجود آشكار بودن بي گناهيشان همچنان اسير دست مهرورزان بي مهرند.

بي شك ما خود با سكوت مان ، راه را براي جولان دادن گروهي فرصت طلب جهت سركوب صداهاي منتقد و اجراي طرح انقلاب ضد فرهنگي جديد باز نموده ايم.

انجمن اسلامي دانشكده فني دانشگاه مازندران با محكوم كردن اهانت به ساحت مقدس معصومين و استفاده ابزاري از دين براي رسيدن به مقاصد مورد نظر ، قوياً خواستار آزادي دانشجويان در بند ، مجازات عوامل و مسببان هتك حرمت ها ، پايان دادن به سناريوي انقلاب ضد فرهنگي دوم و سركوب دانشجويان منتقد و آزاد انديش مي باشد.

هم چنين خواستار برگزاري اعتراضي هماهنگ از سوي تشكل هاي دانشجويي و دانشجويان آزادي خواه سراسر كشور در صورت تداوم بازداشت دانشجويان امير كبير و سركوب منتقدان مي باشيم.

ارديبهشت 1386

قاضی حداد: در رابطه با غائله امیرکبیر ۸ نفر در بازداشت به سر می برند، افرادی نیز تحت تعقیب هستند

معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، آخرين وضعيت پرونده نشريات دانشجويی منتسب به دانشگاه اميرکبير را تشريح کرد.

حسن حداد درباره‌ی پرونده انتشار مطالب موهن در نشريات منتسب به دانشجويان دانشگاه اميرکبير اظهار داشت: پرونده مذکور هنوز در مرحله دادسرا و در حال رسيدگی است. با توجه به تحقيقات به عمل آمده افرادی در مظان اتهام هستند که تحت تعقيب قرار دارند.

حداد با بيان اين‌که مديران مسوول نشريات مذکور در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می‌برند، افزود: خانواده‌های اين دانشجويان که از وضعيت فرزندانشان اطلاع ندارند، می‌توانند برای کسب اطلاعات به معاونت امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران مراجعه کنند. تاکنون نيز در رابطه با اين پرونده هشت نفر در بازداشت هستند.

هشدار عفو بين الملل در مورد بازداشت شدگان پلي تكنيك: دانشجويان زنداني در معرض شكنجه اند

عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي نگراني اين نهاد جهاني حقوق بشر را نسبت به وضعيت شش دانشجوي بازداشت شده دانشگاه امير كبير تهران ابراز داشت.


در اين بيانيه آمده است: “شش نفر دانشجوي بازداشت شده دانشگاه اميركبير تهران (احمد قصابان، مقداد خليل پور، بابك زمانيان، پويا محموديان، مجيد توكلي، مجيد شيخ پور)، از جمله دانشجويان فعال در زمينه مطبوعات دانشجويي هستند، كه در زندان اوين نگهداري مي شوند و عفو بين الملل نگراني خود را نسبت به احتمال شكنجه و سوءرفتار با اين افراد را اعلام مي كند.”

بيانيه مي افزايد: “احمد قصابان، مقداد خليل پور، پويا محموديان، مجيد توكلي و مجيد شيخ پور همگي مديرمسئول نشريات دانشجويي بوده‌اند كه به دليل مقالات كه مقامات اداري دانشگاه آنها را توهين به مقدسات اسلام مي دانستند، بازداشت شده اند. اين مقالات ظاهرا در تاريخ ۳۰آوريل در چند نشريه دانشجويي چاپ شده است. بر اساس گزارشها، احمد قصابان مدير مسئول نشريه «سحر» در تاريخ ۳ مي و مقداد خليل پور مسئول نشريه «آتيه» در ۷ مي بازداشت شدند. سه دانشجوي ديگر، يعني پويا محموديان مسئول نشريه «ريوار»، مجيد توكلي مدير مسئول نشريه «خط صفر» و مجيد شيخ پور مدير مسئول نشريه «سرخط» ۸ مي به دادگاه انقلاب احضار شدند و بعداز ظهر همان روز به دستور مقامات قضايي بازداشت شدند. ”

عفو بين الملل تاکيد دارد: “گزارش شده است كه احمد قصابان در بند ۲۰۹ اوين، زنداني كه تحت كنترل وزارت اطلاعات است و از نظارت سازمان زندان ها خارج است، نگهداري مي شود. دانشجوي ديگر يعني بابك زمانيان، سخنگوي انجمن اسلامي دانشگاه اميركبير، ۲۵ آوريل بازداشت شده است و ظاهرا اتهام «اقدام عليه امنيت ملي» به او تفهيم شده است. گفته مي شود كه ممكن است دليل بازداشت او مصاحبه با راديوها و خبرگزاري‌هاي خارج از كشور باشد. وي پيش از اين نيز در مصاحبه هاي خود از ناراحتي‌هاي جسمي خود سخن گفته بود. وي نيز به بند ۲۰۹ اوين منتقل شده است.”

عفو بين الملل در بخش ديگري از بيانيه خود آورده است كه : “پيش از اين نيز بارها چاپ مقالاتي در نشريات دانشجويي موجب بحران شده بوده و واكنش نهادهايي مانند بسيج كه دستورات خود را مستقيما از رهبري مي گيرند، را در پي داشته است. واكنش هايي كه به زد و خورد با دانشجويان در سطح دانشگاه كشيده شده است.
در اين گزارش با اشاره به انتخاب برخي از دانشجويان بازداشت شده در تشكل دانشجويي دانشگاه گفته شده است كه اعضاي انجمن اسلامي و برخي از ناظران بيم آن داشتند كه با وجود بازداشت اين فعالان دانشجويي اين انتخابات برگزار نشود.”

گزارش عفو بين الملل همچنين حادثه ۱۱ دسامبر دانشگاه پلي تكنيك كه طي آن دانشجويان اين دانشگاه به هنگام حضور محمود احمدي نژاد با شعار دادن، آتش زدن تصاويرش و همچنين هو كردن رييس جمهور مانع سخنراني وي شدند، را يادآوري مي كند.

عفو بين الملل در پايان خواستار آزادي هرچه سريعتر اين دانشجويان و همچنين دسترسي آنان به وكيل و امكان ملاقات با اعضاي خانواده هاي شان و همچنين عدم هرگونه شكنجه و اعمال بدرفتاري شده است.

ایران در صدر سانسور کنندگان اینترنتی

نتايج تحقيق چهار دانشگاه آکسفورد، کمبريج، هاروارد و تورنتو درباره سانسور سايت های اينترنتی در چهل کشور جهان به همراه تشکيلات خودگردان فلسطينی نشان می دهد که چین و ایران در صدر کشورهای مسدود کننده سايت های سياسی اينترنتی قرار دارند.

طبق اين گزارش که روز جمعه ۱۸ ماه مه منتشر شد، بيست و پنج کشور از میان کشورهای مورد تحقیق، سايت های اينترنتی را سانسور و مسدود می کنند. اين پژوهش کشورهای آمريکای شمالی و اروپای غربی را دربر نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، چين، ايران، ميانمار، سوريه، تونس و ويتنام به شدت سايت های سياسی را فيلترينگ می‌کنند.

برپايه اين گزارش، ايران، عمان، عربستان سعودی، سودان، تونس، امارات متحده عربی، و يمن در صدر کشورهايی قرار دارند که بيشترين سايت های اجتماعی، پورنوگرافی، قمار و همجنسگرايانه را فيلتر می کنند.

ايران يکی از ۱۳ کشوری است که گزارشگران بدون مرز« دشمنان اينترنت» می خواند. گزارشگران بدون مرز بارها از دولت ايران به دليل زندانی کردن خبرنگاران و وبلاگ نويسان انتقاد کرده است.

در بخش ديگری از پژوهش اين چهار دانشگاه آمده است که که در برخی از کشورها چون کره جنوبی فليترينگ بسيار کمی وجود دارد و تقريبا تنها آن گروه از سايت های اينترنتی مسدود می‌شوند که درباره کشور همسایه یعنی کره شمالی، اطلاعات منتشر کنند.

در اين تحقيق کشورهايی چون کوبا و کره شمالی را، بدليل خطراتی که متوجه پژوهشگران می کرد، مورد بررسی قرار نداده است. از سوی دیگر برپایه این تحقیق، پژوهشگران به گزارشی مبنی بر سانسور و فیلترینگ در کشوهای روسیه، اسراییل و مناطق فلسطینی دست نیافته اند.

در آذر ماه سال ۱۳۸۵ آيين نامه و مقرراتی برای فيلترينگ سايت های اينترنتی از سوی هيات وزيران جمهوری اسلامی از جمله وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوی شکل رسمی به اجرا گذاشته شد.

به دنبال تصويب اين آيين نامه و مقرارت، سايت های پرطرفداری مانند يوتيوب ، ويکی پديا و سايت خبری نيويورک تايمز فيلتر شدند.

کاربران ايرانی به هنگام ورود به اين سايت ها با پيام «مشترک گرامی دسترسی به اين سايت ها امکان پذير نمی باشد»، مواجه می شوند

در گزارش های که پيشتر نيز منتشر شده بود در جهان پس از چين، ايران رکوردار فيلتر کردن سايت های اينترنتی بود.

به نوشته «اوپن نت اينسيتيو» دولت ايران از نرم افزار «اسمارت فيلتر» که ساخت يک شرکت آمريکايی است، برای فيلتر کردن هر چه موثرتر سايت های ايرانی استفاده می کند.

شرکت «سيکيور کامپيوتينگ» توليدکننده اين نرم افزار، هر گونه فروش محصولات خود به ايران را انکار کرده است

عفو بین الملل خواستار آزادی کارگران دستگیر شده در اول ماه مه سنندج شد

سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي، خواستار آزادي سريع شيث اماني، رئيس هيات مديره، و صديق کريمي، عضو هيات مديره اتحاديه سراسري کارگران اخراجي و بيکار ايران، شد

در بيانيه سازمان عفو بين الملل، از محل نگهداري شيث اماني و صديق کريمي در سلول انفرادي، و همچنين، احتمال شکنجه اين دو فعال کارگري، و يا بدرفتاري با آنان، ابراز نگراني شده است.

اين سازمان اعتقاد دارد که اين دو فعال کارگري، زنداني عقيدتي هستند، و تنها به دليل ابراز مسالمت جويانه عقايدشان، بازداشت و زنداني شده اند.

در بيانيه عفو بين الملل آمده است: شيت اماني و صديق کريمي در ميان ۴۰۰ نفري بودند، که در گردهمايي روز اول ماه مه در سنندج، مرکز استان کردستان ايران، شرکت کردند تا مراسم روز جهاني کارگر را برگزار کنند. اما در پي اين گردهمايي، شمار نامعلومي بازداشت شدند. اين سازمان با اشاره به اينکه حداقل ۱۲ نفر تا روز ۱۰ ماه مه، و يک فرد ديگر روز ۱۲ ماه مه با وثيقه آزاد شدند، مي افزايد: شيت اماني و صديق کريمي، تنها تظاهرکنندگاني هستند، که توسط مقام هاي جمهوري اسلامي در زندان نگه داشته شده اند. اين درحاليست که عفو بين الملل هيچ خبري از محل اقامت شان و اتهامات وارد آمده به آنان ندارد.

عفو بين الملل در همين ارتباط، خاطر نشان مي کند که در ماه هاي اخير، اعضاي جنبش کارگري ايران، تجمع هاي فراواني را با هدف جلب افکار عمومي به شرايط کاري و زندگي خود برگزار کرده اند. با اين همه، اين تجمع ها، در روز اول ماه مه، در شهرهاي سنندج و تهران توسط نيروهاي امنيتي در هم کوبيده شد. همچنين، در ماه هاي مارس و آوريل گذشته، صدها معلم، که اکثر آنها عضو تشکل هاي صنفي بودند، در ارتباط با گردهمايي هايي که از ماه مارس گذشته و با هدف افزايش دستمزد و بهبود شرايط کاري آغاز شد، بازداشت شدند.

عفو بين الملل در اين بيانيه مي افزايد: آزار و بازداشت رهبران کارگري، همراه با بازداشت فعالان دانشجويي، و حقوق زنان، به عنوان سرکوب آشکار حقوق بين المللي آزادي بيان و آزادي تشکل است، که از سوي مقام هاي ايراني، به رسميت شناخته شده است.

اين سازمان، در عين حال، خواستار آن شده است، که مدافعان حقوق بشر در کشورهاي جهان، نامه هايي را براي آيت الله علي خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي، آيت الله محمود هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضاييه، غلامحسين محسني اژه اي، وزير اطلاعات، و نسخه هاي آنها را براي اسماعيل نجار، استاندار کردستان، و نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي محل اقامت خود ارسال کنند.

در بيانيه عفو بين الملل آمده است که نويسندگان اين نامه ها، از جمله، خواستار امکان ملاقات شيث اماني و صديق کريمي با خانواده هاي شان، انتخاب آزادانه وکلاي مدافع از سوي اين دو فعال کارگري، اعلام دلايل بازداشت آنها، و آزادي سريع و بي قيد و شرط شيث اماني و صديق کريمي شوند، که از اول ماه مه در سلول هاي انفرادي به سر مي برند.

نشریه‌ی شورا شماره‌ی ۳ در دانشگاه مازندران منتشر شد


http://shoramag.blogfa.com
http://shoramaz.googlepages.com