همبستگی دانشجویان ایتالیا با دانشجويان ايران

عصر امروز (پنجشنبه) جوانان و دانشجویان ایتالیا برای اعلام همبستگی خود با دانشجویان ایران مقابل سفارت ایران در شهر رم دست به تظاهرات خواهند زد. تمامی سازمان‌های جوانان احزاب در این تظاهرات شرکت خواهند کرد تا همبستگی خود را با دانشجویانی که به علت مخالفت با سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران تحت فشار هستند اعلام کنند.

در پی فراخوانی از سوی سازمان‌های جوانان تمام احزاب ایتالیا، ساعت هشت امشب به وقت ایتالیا تظاهراتی مقابل سفارت ایران در شهر رم، در حمایت از دانشجویان ایرانی به ویژه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) برگزار می‌شود.

جوانان و دانشجویان ایتالیایی در اعتراض به برخوردها و فشارهایی که به تازگی به دانشجویان ایران وارد می‌شود و به ویژه در پی بازدید محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران از دانشگاه امیرکبیر تهران و اعتراض این دانشجویان به احمدی نژاد دست به تظاهرات خواهند زد.

کلیه سازمان‌های جوانان احزاب و دانشجویان ایتالیا از راست تا چپ همبستگی خود را با دانشجویان ایرانی اعلام کرده‌اند.

در این میان می‌توان به سازمان دموکرات‌های چپ مسیحی، سازمان جوانان حزب «زنده باد ایتالیا» ، سازمان جوانان حزب سوسیالیست، جبهه جوانان وابسته به حزب «اتحاد ملی» و بسیاری احزاب دیگر که مشترکا همبستگی خود را با دانشجویان ایران اعلام کرده‌اند، اشاره کرد. نکته جالب توجه در این میان همبستگی کلیه جوانان احزاب ایتالیا جدا از هر نوع اختلاف نظر با یکدیگر است.

لازم به یادآوری است که با آغاز سال تحصیلی جدید با سه ستاره اعلام کردن شماری از فعالان دانشجویی از ثبت نام آنها در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آمد. افزون ‌بر این می‌توان به تعویض روسای دانشگاه‌ها ، اخراج و یا بازنشسته کردن زود هنگام اساتید دانشگاه و تحت فشار قرار دادن جنبش‌های دانشجویی نیز در دوران احمدی نژاد اشاره کرد.

مرکز بسیاری از این فشارها و بحران‌ها دانشگاه امیرکبیر بود و دانشجویان آن از مدت‌ها قبل تا کنون به ریاست کنونی دانشگاه که بر عهده دکترعلیرضا رهایی است اعتراض دارند و او را از دوستان نزدیک رئیس جمهور می‌دانند. از اقدامات سوال‌برانگیز رهایی می‌توان به تخریب ساختمان انجمن اسلامی دانشگاه در تعطیلات تابستان اشاره کرد.

چندی پیش در پی سخنرانی رییس جمهور ایران در دانشگاه امیر کبیر که با حضور دانشجویان دانشگاه‌های امام صادق و امام حسین انجام شد، تعدادی از دانشجویان امیرکبیر این جلسه را به فرصتی برای اعتراض به سیاست‌های احمدی نژاد در قبال فعالان دانشجویی تبدیل کردند.

منبع = DW-AKADEMIE

تظاهرات دانشجویان ایتالیایی در حمایت از دانشجویان پلی تکنیک

«همه با هم، با دانشجویان ایران»

دانشجویان دانشگاه های ایتالیا، با برگزاری تظاهراتی با عنوان «همه با هم، با دانشجویان ایران»در روز پنج شنبه، حمایت خود را از دانشجویان ایران خصوصا دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک تهران اعلام می کنند.

این تظاهرات در حالی برگزار می شود که اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عملکرد دولت نهم، برنامه تبلیغاتی احمدی نژاد را در دانشگاه به تشنج کشید.

گفتنی است این تظاهرات، پس از انتشار مقاله ای در روزنامه مستقل و آزاد La Republica در ایتالیا صورت می گیرد که در آن مقاله به صراحت نوع فعالیت دانشجویان پلی تکنیک و اعتراضات آنها به دولت به تصویر کشیده شده است.

این تظاهرات روز پنج شنبه ساعت ۸ شب، به وقت ایتالیا(۳۰/۱۰ شب به وقت ایران)، برگزار خواهد شد. سازمان جوانان حزب «دموکرات های چپ»، سازمان جوانان حزب «سوسیالیست»، سازمان جوانان حزب «زنده باد ایتالیا»، جبهه جوانان وابسته به حزب «اتحاد ملی» و دیگر احزاب کوچکتر از جلمه سازمان ها و احزابی هستند که از این تظاهرات پشتیبانی کرده اند.

لازم به ذکر است این تظاهرات از حمایت حزب «رادیکال» برخوردار می باشد و کاپسونه یکی از نمایندگان این حزب در مجلس که از حقوق زندانیان، زنان و اقلیتها دفاع می کند اعلام نموده که در این تظاهرات شرکت خواهد کرد.

گفتنی است که وی پیشنهاد داده است که نشان این تظاهرات، نشان سه ستاره باشد که نماد اعتراض به اخراج دانشجویان ایرانی از دانشگاه ها می باشد.

دانشجویان ایتالیایی که اخبار و رویدادهای حوادث کوی دانشگاه را در تیرماه ۷۸، به خوبی به یاد دارند، در تلاش اند بار دیگر حمایت خود را از وجود جریان اعتراضی در دانشگاههای ایران اعلام نمایند.

بیانیۀ شمارۀ 1 دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود

چندی است که حرمت شکنی به سمت بینهایت میل می کند . دانشجویی که تا دیروز الگوی تفکر، ایثار ، شجاعت و ... بود امروز زیر پاهای بی اعتمادی لگدمال می شود 16 آذر ماه که همه ساله روز گرامیداشت مقام والای دانشجو بود ، امسال آغاز حمله گستاخانه به حریم دانشجویی بود . دانشجویانی که تا پیش از این شاهد نصب دوربین های مدار بسته در سراسر دانشگاه بودند ، در روز 16 آذر ماه سال 85 مصادف با روز دانشجو نیز شاهد نصب دوربین مدار بسته در رستوران آزاد دانشجویان بودند . البته این اولین بار نیست که اینگونه به دانشجو که مظهر فرهنگ و پشتوانه ی علمی-اخلاقی یک کشور شمرده می شود توهین می گردد. نصب دوربین و کنترل دانشجویان چه نتیجه ای جز ایجاد فاصله بین دانشجو و مسئولان دارد. این اقدام نسنجیده چه بازخوردی در جامعه خواهد داشت . شاید بهتر بود یک مامور حراست همواره همراه یک دانشجو حرکت کند و از گفتار و اعمال او با خبر باشد شاید اینگونه بانیان این امر به کمال رضایت برسند.

۱. اقدام حراست دانشگاه، با هر توجیهی که صورت گرفته باشد، از نظر دانشجو و بلکه هر انسان فرهیخته و صاحب فکر و شعور، عملی نسنجیده، غیراخلاقی، موهن و به دور از شان دانشگاه می باشد.

۲.به راستی مسئولین دانشگاه را چه شده است که به جای پرداختن به امور اهم علمی و صنفی دانشگاهیان، خلاقیت خود!!! و بودجه دانشگاه را در چنین امر ناشایست و بیهوده ای به کار گرفته اند؟!

آیا دیگر هیچ مشکلی از لحاظ آموزشی، فرهنگی، عمرانی، ورزشی، صنفی و رفاهی باقی نمانده که مسئولین دانشگاه به چنین عمل تحقیرآمیز و وقیحانه ای دست می زنند؟!

۳. این اقدام نامعقول مسئولین دانشگاه را دخالت و تجسس در امور، رفتار و روابط دانشجویان و دانشگاهیان و موجب وهن محیط علمی دانسته و ضمن دعوت مسئولین به خردورزی بیش تر و حفظ حرمت دانشجو و استاد و پرهیز از اعمال تحجرمابانه و ضداخلاقی، هشدار می دهد که این گونه رفتارهای ناپسند، جز افزایش شکاف و گسست موجود در روابط میان مسئولین دانشگاه و تکوین واکنش های منفی و اعتراض آمیز احتمالی، حاصلی در پی نخواهد داشت.

۴. گویا مسئولین فراموش کرده اند ، دانشجویان قشر فرهیخته ی جامعه اند ، پس چرا اعمال و رفتار مردم جامعه نیاز به کنترل ندارد ولی قشر فرهیخته نیاز به کنترل و تسلط آن هم بدین صورت دارد.

شورای صنفی دانشجویان
دانشگاه صنعتی شاهرود

منبع = وبلاگ شورای صنفی دانشگاه صنعتی شاهرود

احضار فعالین دانشجویی مازندران به کمیته انضباطی

در طی ترم تحصیلی جاری، ۸ نفر از فعالین دانشگاه مازندران به کمیته‌ی انضباطی احضار شدند. گیتا آذری، دبیر اسبق کانون دختران به اتهام نشر عقاید چپ. بیژن صباغ، سردبیر نشریه‌ی معلق طوفان به اتهام نشر عقاید کمونیستی و پخش نشریات دانشجویی چپ در دانشگاه مازندران. آرش پاکزاد و سعید یعقوبی‌نژاد به اتهام توهین به حراست و نهاد بسیج در جریان تجمع روز ۱۶ آذر. عده‌ای نیز تنها به دلیل همراهی با اعضای انجمن اسلامی دانشکده‌ی فنی و فروش نشریه‌ی طوفان به کمیته‌ی انضباطی احضار شدند.
در دانشکده‌ی فنی، فضا به‌شدت در حال امنیتی شدن است.... با ادامه‌ی اعتراضاتی شبیه به تجمع ۱۶ آذر در مازندران، قطعاْ مسئولین دانشگاهی مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد.

فشار و تهدید فعالین جنبش دانشجویی

خبرنامه امیرکبیر: دانشجويان ايراني که در تظاهرات هفته گذشته خشم خود را عليه محمود احمدي نژاد نشان دادند، اکنون از ترس تهديد حاميان وی به انتقام جويی پنهان شده اند. دانشجويي که در تظاهرات ياد شده، شعار “رئيس جمهور فاشيست، پلي تکنيک جاي تو نيست” در دست داشت و از او عکس گرفته شده بود اکنون متواري است. حداقل سه دانشجوي ديگر که عکس احمدي نژاد را آتش زده بودند نيز مخفي شده اند. بسيجي ها و انصار حزب الله در جستجوي آنها هستند.

احمدی نژاد هفته پيش در گردهم آيي دانشگاه اميرکبير ناگهان در مقابل فريادهاي “مرگ بر ديکتاتور” قرار گرفت. پس از پايان مراسم و فرونشستن تظاهرات، روزنامه گاردين به جزييات بيشتري از وقايع دست يافت.

درگيري هاي خشونت آميزي ميان فعالين دانشجو و شبه نظاميان بسيجي که حامي رئيس جمهور هستند، بيرون از سالن رخ داد. يک لنگه کفش از سوي دانشجويي که دماغش توسط يک محافظ وزير شکسته شده بود به سمت آقاي احمدي نژاد پرتاب شد.

تظاهر کنندگان ماشين رئيس جمهور را احاطه کردند. همراهان آقاي احمدي نژاد بعدا گفتند وي آرام بوده و گفته است کاري به دانشجويان معترض نداشته باشند، ولي برخي از حاضرين گفتند وي دانشجويان را عوامل آمريکا ناميده و گفته است بايد با آن ها مقابله کرد.

بابک زمانيان، سخنگوي انجمن اسلامي دانشگاه اميرکبير، گفت: “او ما را مستقيما تهديد کرد و گفت آنچه ما مي کنيم مخالف خواست ملت است. بعد از اين سخنان بود که دانشجويان شديد تر اعتراض کرده و او را ديکتاتور مذهبي دروغگو خواندند و فرياد زدند آمريکا را رها کن، فکري به حال ما کن.”

“وقتي ما شعار مي داديم احمدي نژاد برو گمشو، احمدي نژاد عامل تبعيض و فساد، از چهره وي کاملا پيدا بود که واقعا بهت زده شده است. وی از حاميان خود خواست سرودي مذهبي در حمايت او بخوانند ولي آنقدر مبهوت شده بود که تنها خودش مي خواند.”

دانشجوي ديگري گفت: “او سعي مي کرد خود را کنترل کند ولي کاملا پيدا بود که خشمگين و آشفته است.”

شاهدان مي گويند احمدي نژاد سعي کرد دانشجويان را مسخره کند و گفت مطابق ضوابط جديد [ستاره گذاري] دانشجويان با سه ستاره از تحصيل محروم خواهند شد و آن ها را به ستوان تبديل خواهد کرد. اين سخن نيز به گفته بابک زمانيان دانشجويان را به شدت عصباني کرد. در حاليکه عده اي شعار سر داده بودند، گروهي ديگر، علي رغم راهنمايي ها قبلي، بدون اينکه چهره خود را بپوشانند، اقدام به نمايش شعار و آتش زدن عکس کردند.

دانشجويي ۲۱ ساله که شعار “رئيس جمهور فاشيست” را در دست داشت بعد از انتشار عکسش توسط رسانه هاي خارجي، از جمله گاردين، در خطر قرار گرفته و بعد از آن که با دو مامور محافظ احمدي نژاد هم درگيري پيدا کرد، مخفي شده است.

يکي ديگر از دانشجويان بسيجي گفت: “پدرش را در مي آوريم. او واقعا خطرناک است. مراقبين اکنون در خوابگاه دنبال او مي گردند.”

آرمين سلماسي، ۲۶ ساله معتقد است: “فشار به دانشگاه ها بيشتر مي شود و آن ها عکس العمل شديدتري نشان خواهند داد. ما مرتب تحت مراقبت هستيم. جنبش دانشجويي ايران زير زميني خواهد شد، درست مانند پيش از انقلاب.”