بازداشت دعوت کنندگان به تجمع در تبريز

بی بی سی با فرارسيدن سالگرد حرکت اعتراضی در شهرهای ترک نشين ايران که در بهار سال گذشته تلفات و خساراتی نيز برجای گذاشت، تلاشهايی برای راه اندازی تجمعهای اعتراض آميز در اين شهرها صورت گرفته و افرادی نيز در اين ارتباط بازداشت شده اند. دادستان تبريز، مرکز استان آذربايجان شرقی و بزرگترين شهر ترک نشين ايران گفته طی چند روز اخير پانزده نفر که به منظور دعوت به تجمع در اين شهر اعلاميه پخش می کرده اند بازداشت شده و در حال بازجويی اند.

وی بازداشت شدگان را افرادی خوانده که از خارج از کشور هدايت می شوند و قبلاً دارای سوابق جرائمی از قبيل سرقت و اعتيادند.

گزارشها همچنين حاکی از اين است که در روزهای اخير تدابير امنيتی در شهرهای ترک نشين ايران شدت يافته است.

حرکت اعتراض آميز سال گذشته در شهرهای ترک نشين در پی چاپ کاريکاتوری در صفحه کودک و نوجوان ضميمه جمعه های روزنامه دولتی ايران به راه افتاد که بسياری از ترک زبانان ايران آن را توهين به خود تلقی کردند.

اين حرکت اعتراض آميز در آغاز مورد حمايت دولت قرار گرفت؛ روزنامه ايران چند ماه توقيف شد، مديريت و بخش عمده ای از تحريريه آن تغيير پيدا کرد و کاريکاتوريست و سردبير ضميمه هفتگی ايران (ايران جمعه) مدتی را در بازداشت گذراندند.

اما با وجود اين اقدامات تظاهرات در شهرهای ترک نشين ادامه پيدا کرد و ادامه اين حرکت مورد محکوميت دولت قرار گرفت و باعث مداخله نيروهای انتظامی و امنيتی و به خشونت کشيده شدن تظاهرات گرديد که در نتيجه چند نفر طی درگيريها جان خود را از دست دادند و خسارات گسترده ای به اماکن عمومی و ادارات دولتی وارد آمد.

No comments: