عفو بین الملل خواستار آزادی کارگران دستگیر شده در اول ماه مه سنندج شد

سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي، خواستار آزادي سريع شيث اماني، رئيس هيات مديره، و صديق کريمي، عضو هيات مديره اتحاديه سراسري کارگران اخراجي و بيکار ايران، شد

در بيانيه سازمان عفو بين الملل، از محل نگهداري شيث اماني و صديق کريمي در سلول انفرادي، و همچنين، احتمال شکنجه اين دو فعال کارگري، و يا بدرفتاري با آنان، ابراز نگراني شده است.

اين سازمان اعتقاد دارد که اين دو فعال کارگري، زنداني عقيدتي هستند، و تنها به دليل ابراز مسالمت جويانه عقايدشان، بازداشت و زنداني شده اند.

در بيانيه عفو بين الملل آمده است: شيت اماني و صديق کريمي در ميان ۴۰۰ نفري بودند، که در گردهمايي روز اول ماه مه در سنندج، مرکز استان کردستان ايران، شرکت کردند تا مراسم روز جهاني کارگر را برگزار کنند. اما در پي اين گردهمايي، شمار نامعلومي بازداشت شدند. اين سازمان با اشاره به اينکه حداقل ۱۲ نفر تا روز ۱۰ ماه مه، و يک فرد ديگر روز ۱۲ ماه مه با وثيقه آزاد شدند، مي افزايد: شيت اماني و صديق کريمي، تنها تظاهرکنندگاني هستند، که توسط مقام هاي جمهوري اسلامي در زندان نگه داشته شده اند. اين درحاليست که عفو بين الملل هيچ خبري از محل اقامت شان و اتهامات وارد آمده به آنان ندارد.

عفو بين الملل در همين ارتباط، خاطر نشان مي کند که در ماه هاي اخير، اعضاي جنبش کارگري ايران، تجمع هاي فراواني را با هدف جلب افکار عمومي به شرايط کاري و زندگي خود برگزار کرده اند. با اين همه، اين تجمع ها، در روز اول ماه مه، در شهرهاي سنندج و تهران توسط نيروهاي امنيتي در هم کوبيده شد. همچنين، در ماه هاي مارس و آوريل گذشته، صدها معلم، که اکثر آنها عضو تشکل هاي صنفي بودند، در ارتباط با گردهمايي هايي که از ماه مارس گذشته و با هدف افزايش دستمزد و بهبود شرايط کاري آغاز شد، بازداشت شدند.

عفو بين الملل در اين بيانيه مي افزايد: آزار و بازداشت رهبران کارگري، همراه با بازداشت فعالان دانشجويي، و حقوق زنان، به عنوان سرکوب آشکار حقوق بين المللي آزادي بيان و آزادي تشکل است، که از سوي مقام هاي ايراني، به رسميت شناخته شده است.

اين سازمان، در عين حال، خواستار آن شده است، که مدافعان حقوق بشر در کشورهاي جهان، نامه هايي را براي آيت الله علي خامنه اي، رهبر جمهوري اسلامي، آيت الله محمود هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضاييه، غلامحسين محسني اژه اي، وزير اطلاعات، و نسخه هاي آنها را براي اسماعيل نجار، استاندار کردستان، و نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي محل اقامت خود ارسال کنند.

در بيانيه عفو بين الملل آمده است که نويسندگان اين نامه ها، از جمله، خواستار امکان ملاقات شيث اماني و صديق کريمي با خانواده هاي شان، انتخاب آزادانه وکلاي مدافع از سوي اين دو فعال کارگري، اعلام دلايل بازداشت آنها، و آزادي سريع و بي قيد و شرط شيث اماني و صديق کريمي شوند، که از اول ماه مه در سلول هاي انفرادي به سر مي برند.

No comments: