اعلام نگرانی سازمان عفو بین الملل در مورد 4 زندانی سیاسی

عفو بين الملل با انتشار اطلاعيه اي نسبت به نقض حقوق چهار تن از زندانيان سياسي در ايران اعتراض كرد.

در اين اطلاعيه كه پيرامون وضعيت دكتر كيوان انصاري (عضو شوراي مركزي سازمان دانش آموختگان ايران)، خيرالله درخشندي (فعال سابق دانشجويي)، ابوالفضل جهاندار (فعال سابق دانشجويي) و كيوان رفيعي (فعال حقوق بشر) صادر شده آمده است:

وكلاي سه تن از اين چهار نفر كه همگي آنها در بند ۲۰۹ اوين در تهران نگهداري مي شوند اعلام كرده اند كه درخواست تجديدنظر از حكم زندان اين محكومان را در ماه آوريل به شعبه ۳۲ دادگاه تجديدنظر تسليم كرده اند.

دكتر كيوان انصاري از سوي شعبه ششم دادگاه انقلاب به چهار سال و نيم زندان به اتهام “اقدام عليه امنيت ملي، تجمع و توطئه با قصد تبليغ عليه نظام و توهين به مقامات حكومتي” محكوم شده است. دكتر كيوان انصاري در تاريخ ۱۸ سپتامبر سال گذشته بازداشت و در زندان انفرادي در بند ۲۰۹ اوين نگهداري مي شود و درخواست وي براي تجديد نشر نيز براي ۱۷ آوريل در شعبه ۳۲ دادگاه تجديدنظر تهران تعيين وقت شده است.

خيرالله درخشندي و ابولفضل جهاندار نيز به دليل “اقدام عليه امنيت ملي و تجمع و توطئه به قصد تخريب امنيت كشور” به ترتيب به سه و دو سال و نيم زندان محكوم شده اند. وكلاي اين سه نفر گزارش داده اند كه درخواست تجديد نظر اين سه نفر را به شعبه ۳۲ دادگاه انقلاب در تهران تقديم كرده اند. خيرالله درخشندي، فارغ التحصيل مديريت صنعتي و روزنامه نگار است و ابوالفضل جهاندار عضو سابق شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت است و در حالي كه هنوز دانشجو بود در تاريخ ۱۹ آگوست بازداشت شد.

در اطلاعيه عفو بين الملل با اشاره به وضعيت نگران كننده سلامتي كيوان رفيعي آمده است: در ميانه ماه ژانويه پرونده وي به شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب رفته است. در ادامه اين بخش گزارش عفوبين الملل به چندين مورد اعتصاب غذاي اين زنداني سياسي اشاره شده و از جمله مشكلاتي كه كيوان رفيعي در بند ۲۰۹ اوين با آنها رو به رو است به “عدم دسترسي به وكيل و عدم دسترسي به پرونده” اشاره شده است. كيوان رفيعي كه در تاريخ ۹ جولاي ۲۰۰۶ بازداشت شده است به عنوان سخنگوي گروهي كه در ايران به نام فعالان حقوق بشر در ايران ناميده مي شوند، شناخته مي شود.”

در اين اطلاعيه همچنين با ذكر سخناني از محمود احمدي نژاد در ۵ سپتامبر كه نسبت به نفوذ سكولاريسم در دانشگاه ها هشدار داده بود و گفته بود “من به دانشجويان مي گويم كه توي دهن استادان سكولار و ليبرال بزنند” آمده است: شماري از دانشجويان به دليل فعاليتهاي سياسي شان از ادامه تحصيل در ايران بازمانند.

اين سازمان بين المللي از حاكميت جمهوري اسلامي خواسته كه دست از تهديد و سركوب سازمانهاي دانشجويان و فعالان حقوق بشر بردارد و با فعاليتهاي مسالمت آميز و مدني فعالان حقوق بشري و فعالان سياسي برخورد امنيتي نداشته باشد

No comments: