هشدار وزیر خارجه آلمان به ایران

والتر اشتاین مایر که روز جمعه 11 ماه مه با شبکه " ام د ار اینفو" مصاحبه داشت گفت تصور بروز یک درگیری تازه نظامی در منطقه خاورمیانه وحشتناک است و برای جلوگیری از چنین فاجعه ای باید از همه امکانات به استثنای نیروی نظامی بهره گرفت تا بتوان بحران هسته ای ایران را بگونه صلح امیز حل و فصل کرد.

وزیر امور خارجه المان بر این اعتقاد است که اگر ایران همچنان در ادامه غنی سازی اورانیوم در برنامه اتمی خود اصرار ورزد جامعه جهانی نیز باید بیش از پیش از اهرم فشاربر این کشور استفاده کند.

در همین حال اقای اشتاین مایر که در حال حاضر ریاست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا را هم برعهده دارد، خاطر نشان کرد که هرگاه ایران به پرسش ها و ابهام های مطرح شده در قطعنامه های آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد با شفافیت و صداقت پاسخ گوید راه حل این معضل هموار خواهد شد.

در مورد اولویت اتنظارات از ایران ، وزیر امور خارجه آلمان گفت ، جامعه جهانی به کسب این اعتماد نیاز دارد که ایران در صورت بازگشت به پای میز مذاکره و در زمان گفتگو در صدد تولید فناوری تازه نباشد . وی افزود ، که او شخصا در راه حل مسئله برنامه اتمی ایران کوشش هائی را بکار برده است که تا کنون بی نتیجه مانده است اما این امر نباید سبب متوقف کردن این تلاش ها باشد.

وزیر امور خارجه المان در بخش دیگری از مصاحبه خود به اهمیت نقش ایران در منطقه اشاره کرد و گفت ایران از این قابلیت و ظرفیت برخوردار است تا بعنوان یک قدرت اقتصادی و معنوی در خاورمیانه عمل کند که بسود روابط مدنی با یکدیگر می تواند باشد ولی متاسفانه دولت و رئیس جمهوری کنونی این کشور راه دیگری را انتخاب کرده اند.

No comments: