اگر کشته شوم، کار حکومت ايران است

نوشابه اميري

محسن مخملباف که براي شرکت در شصتمين سالگرد جشنواره کن به فرانسه دعوت شده، در گفت و گو با روز اعلام کرد: "اگر من يا اعضاي خانواده ام کشته شوند، کار حکومت ايران است."

مخملباف که به همراه ده ها فيلمساز معتبر جهان به کن دعوت شده، در موردانفجار يک نارنجک جنگي در سر صحنه فيلم اسب دوپا، آخرين کار سميراگفت: "تهيه کننده فيلم اسب دوپا ديروز فيلمي را که از پرتاب يک نارنجک جنگي به صحنه فيلمبرداري سميرا گرفته شده، در کن به نمايش گذاشت. اين فيلم در شهر سرپل در شمال افغانستان در حال ساختن بود که در چهلمين روز، نارنجکي به ميانه صحنه فيلمبرداري پرتاب شد.آن صحنه در بازار شهر گرفته مي شد که در آن ساعت بسيار شلوغ و پر از رفت و آمد بود. بر اثر اين انفجار 6 نفر زخمي شدند و يک اسب هم کشته شد. بعد از اين حادثه نيروهاي سازمان ملل، که سوئدي بودند به محل آمدند و پس از بررسي منطقه گفتند پرتاب اين نارنجک براي ترور بوده. به گفته آنها نارنجک مزبور به احتمال 80 در صد توسط نيروهاي ايراني به صحنه پرتاب شده و خانواده مرا هدف داشته است. آنها براي اين نظر خود دلايلي هم ارائه کردند."

مخملباف در ادامه با اشاره به اينکه "در واقع اگر آن اسب جلوي صحنه نبود، اول مرضيه، همسرم کشته مي شد و بعد حنا که در نزديکي محل انفجار بودند" مي افزايد: "من نيز با توجه به اينکه تمام لحظات اين انفجار روي فيلم 35 ثبت شده، و همچنين فيلمي که از پشت صحنه گرفته شده، دلايل خود را دارم که اين کار به احتمال زياد توسط مامورين ايراني انجام شده است. اين موضوع را هم ديروز در جريان نمايش اين فيلم و پشت صحنه آن تشريح کردم. براي آنها حذف ما تا اندازه اي اهميت دارد که حتي فکر ده ها انسان ديگري را که در آنجا داشتند نکرده بودند. ما کودکي را روي دست به بيمارستان برديم که پنجاه نقطه بدنش سوراخ سوراخ شده بود".

محسن مخملباف، با تاکيد بر اينکه "تنگ نظري اين دولت تا حدي است که حتي بيرون بودن ما را هم تحمل نمي کند" مي گويد: "به مسئولين يک جشنواره ايتاليايي پول دادند تا مانع نمايش فيلم ما در آن جشنواره شوند. يا در تاجيکستان که حتي يک نشريه سينمايي ندارد، وقتي من دبير افتخاري جشنواره بودم ناگهان 15 مقاله عليه من در اين طرف و آن طرف سبز شد که قاتل قندهاري، و کسي که براي ترور به تاجيکستان آمده است. در افغانستان خانمي را به اسم آشپز سر صحنه من فرستادند که بعد معلوم شد آشپز نيست و همراه يک گروه فيلمبرداري آمده. وقتي من موضوع را فهميدم آن خانم ناپديد شد".

مخملباف ادامه مي دهد: "من دو سال و نيم است که از ايران بيرون آمده ام؛ نه آنها از من خوششان مي ايد و نه من از آنها. دارم راه خودم را مي روم. روي اين کره خاکي دويست تا کشور هست، فکر کنند ما در يک جاي ديگري به دنيا آمده ايم. اين تنگ نظري ها ناشي از چيست؟"

محسن مخملباف در مورد آخرين فيلم سميرا مي گويد: "سميرا دوست دارد در ايران زندگي کند، براي همين و به خاطر نشان دادن حسن نيت، فيلمنامه خود را به ارشاد داد تا مجوز بگيرد، اما آنها از دادن مجوز به وي خودداري کردند و گفتند ما با اين خانواده مسئله داريم. وقتي هم دليلش را پرسيديم، جواب ندادند".

سازنده فيلم هاي بيادماندني هنرپيشه، ناصرالدينشاه آکتور سينما و گبه اضافه مي کند: "سوال اين است که چه کساني منافع شان از فيلمسازي ما به خطر مي افتد؟ اين همه نشانه هاي فراوان تهديد براي چيست؟ به همين علت من در اينجا اعلام مي کنم اگر من و اعضاي خانواده ام کشته شويم، تقصير حکومت ايران است".

مخملباف همين هفته به تاجيکستان بر مي گردد، و دخترش سميرا، همراه با حنا به ايران. جايي که دوست دارند در آن زندگي کنند. نبايد نگران آنها بود؟

No comments: