بیانیه انجمن اسلامی دانشكده ادبیات دانشگاه علامه

در اعتراض به ممنوع الورود شدن مرتضی اصلاحچی به دانشگاه

حوادث روزهای اخیر در دانشگاه علامه طباطبایی نشان دهندهی ورق خوردن فصل تازهای در پروژه ی حذف و سركوب فعالان دانشجویی و مطالبات آنان است كه از مدتها قبل آغاز شده بود و اكنون نوك پیكان این حملات متوجه انجمن اسلامی به عنوان آخرین سنگر مقاومت دانشجویان در برابر ارتجاع و استبداد گشته است. كسانی كه مدتها است خواب تبدیل دانشگاه به پادگان را میبینند و گمان میكنند با فتح سنگر انجمن اسلامی و در پیش گرفتن سیاست سركوب و پایمال كردن مطالبات دانشجویان و ایجاد رعب، قادر خواهند بود آخرین زمزمههای آرمانخواهی آنان را خفه كنند، از سال گذشته پروژهی موذیانهای را برای به شماره انداختن نفس انجمن اسلامی آغاز كردند. در ابتدا انتخابات انجمن را به تعویق انداختند و پس از آن طی یك اقدام فرسایشی شروع به سنگ اندازیها و كارشكنیهای حقوقی كردند و سعی در تكرار سناریوی دانشگاه امیركبیر و ایجاد «انجمن موازی» داشتند. در تمام این مدت انجمن اسلامی با كمال حسن نیت سعی كرد كه نهایت همكاریهای قانونی را با مسئولین انجام دهد تا بهانهای به دست سركوبگران ندهد. اما اینان به خوبی نشان دادند كه نیازی به بهانه ندارند. و امروزه كار به جایی رسیده كه ریاست انتصابی دانشگاه كه خود منتخب استادان نیست و «از بالا» و به زور بر این كرسی تكیه زده و تاكنون حتی یك بار هم حاضر نشده فریاد تظلمخواهی دانشجویان را بشنود و با درخواستهایشان پاسخ بگوید، هفتهی گذشته در سخنان خود تهدید كرد كه از این پس به این دانشجویان «اجازهی نفس كشیدن» هم نخواهد داد! و متأسفانه برعكس تمام وعدههای رنگارنگ مسئولان حكومتی كه به دست فراموشی سپرده میشوند، این تهدید با سرعت به اجرا درآمد و روز سه شنبه مسئولان دانشگاه بدون ارائهی هیچ گونه توضیحی از ورود «مرتضی اصلاحچی» دبیر انجمن اسلامی علامه به دانشگاه جلوگیری كردند.

ممنوع الورود شدن این یار دبستانی به دانشگاه در حالی صورت میگیرد كه طی روزهای گذشته به تعلیق او از تحصیل به مدت یك ترم بسنده نكرده بودند و شاهد احضار دوبارهاش به كمیتهی انضباطی و انتساب اتهامات واهی به وی بودیم. فشارهای امنیتی از این دست كه بر اعضای انجمن اسلامی وارد میشود مصداق عملی شدن وعدههای «سلب حق نفس كشیدن» است و از آغاز دور تازهای از فشار و سركوب حكایت میكند كه منحصر به دانشگاه علامه هم نیست و نمونههای آن را در دانشگاههای امیركبیر و تهران و زمزمههای «انقلاب فرهنگی دوم» طی روزهای گذشته شاهد بودیم.

انجمن اسلامی دانشكدههای ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علامه ضمن محكوم كردن این رفتارهای مستبدانه و سركوبگرانه، به مسئولان دانشگاه هشدار میدهد كه با اجرای سیاستهای نابخردانه و تمامیتخواهانه فضای سیاه دهه 60 را دیگر بار به دانشگاه كه قرار بود مكانی پویا برای علم و سیاست باشد باز نگردانند و به شبپرستان زورمدار نیز میگوییم مطمئن باشید حتی با حذف انجمن اسلامی نخواهید توانست دانشجویان را بردهی حلقه به گوش خود كنید. زیرا دانشگاه هرگز لقمهی راحتی برای استبداد نبوده است.


انجمن اسلامی دانشكده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی

No comments: