شوراي هماهنگي و نظارت بر طرح توسعه و تحكيم حجاب در آموزش و پرورش تشكيل شد

مديركل دفتر امور زنان آموزش و پرورش گفت: شوراي هماهنگي, نظارت و ارزيابي بر طرح توسعه و تحكيم حجاب و عفاف با حضور معاونان وزير, به رياست معاون پرورشي و دبيري مديركل دفتر امور بانوان در وزارت آموزش و پرورش تشكيل شد.

سويزي, مديركل دفتر امور زنان آموزش و پرورش، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, گفت: شوراي هماهنگي نظارت و ارزيابي بر طرح توسعه و تحكيم حجاب, در قالب انجام وظايف خود، مصوباتش را به سازمان‌‏هاي آموزش و پرورش سراسر استان‌‏ها ابلاغ و اجراي اين مصوبات را پيگيري مي‌‏كند.
وي افزود: وظيفه اين شورا كه در سطح عالي مديريتي در آموزش و پرورش تشكيل شده، سياستگذاري در حوزه تحكيم حجاب و عفاف است كه نمونه آن در سطحي كوچك‌‏تر در استان‌‏ها و به رياست, رييس سازمان آموزش و پرورش استان تشكيل شده است.
سويزي با اشاره به فعاليت چهار ماهه شوراي هماهنگي و نظارت بر طرح توسعه و تحكيم حجاب، خاطرنشان كرد: در طول فعاليت اين شورا آيين‌‏نامه آن به تصويب رسيده، شيوه‌‏نامه آن نيز تدوين و به سازمان‌‏ها ابلاغ شده است.
مديركل دفتر امور زنان آموزش و پرورش افزود: در قالب اين شورا، برنامه عملي پيشنهادي آموزش و پرورش در حوزه حجاب و عفاف در 50 بند تدوين شده كه از سوي بخش‌‏هاي مربوطه در آموزش و پرورش به استان‌‏ها ابلاغ خواهد شد.
وي با اشاره به قدمت 10 ساله طرح توسعه و تحكيم حجاب و عفاف يادآور شد: براساس اين طرح، وظايفي بر عهده دستگاه‌‏ها و نهادهاي اجرايي و دولتي قرار داده شده است كه آموزش و پرورش نيز در اين حوزه وظايف مربوط به خود را خواهد داشت.
سويزي خاطرنشان كرد: براساس طرح توسعه و تحكيم عفاف و حجاب براي آموزش و پرورش در 21 بند وظايفي تعيين شده كه بايد به آن پرداخته شود.
مديركل دفتر امور زنان آموزش و پرورش، با اشاره به اينكه موضوع حجاب مساله‌‏اي فراجنسيتي است، افزود: در محتواي دروس, پژوهش‌‏ها, برنامه‌‏ريزي‌‏هاي فرهنگي در بخش‌‏هاي مختلف, آموزش عمومي و آموزش دوره متوسطه موضوع حجاب و عفاف مورد توجه قرار مي‌‏گيرد.
وي گفت: فرهنگ حجاب به حوزه زنان و مردان مربوط مي‌‏شود، اما در زنان از جايگاه بارز و ويژه‌‏تري برخوردار است.
سويزي با تاكيد بر برنامه‌‏هاي فرهنگي آموزش و پرورش در حوزه تحكيم حجاب و عفاف، تصريح كرد: در آموزش و پرورش عمدتاً انجام كارهاي فرهنگي و باورپذير كردن دانش‌‏آموزان در مقوله حجاب مورد توجه است و بايد برنامه‌‏هاي ما در اين حوزه ارائه و پيشنهاد شود.
مديركل دفتر امور زنان آموزش و پرورش، با اشاره به اينكه آموزش و پرورش در بحث پوشش با معضلي مواجه نيست، گفت: در مقوله پوشش, بهينه‌‏ترين و مناسب‌‏ترين نوع پوشش از نظر رعايت نكات شرعي و عرفي مربوط به كارمندان و كاركنان حوزه آموزش و پرورش است.
به گفته وي، آموزش و پرورش نسبت به ساير سازمان‌‏ها و نهادها در اجراي طرح توسعه و تحكيم حجاب و عفاف حركت پيشتازانه داشته و اقدامات ملموسي را در اين حوزه انجام داده است.
سويزي در خصوص چگونگي ايجاد گرايش در دانش‌‏آموز براي استفاده از پوشش‌‏هاي مناسب با عرف، يادآور شد: حسن ايجاد باورپذيري در دانش‏‌‏آموزان و كار فرهنگي در اين حوزه بايد قدرت پاسخگويي به سوالات دانش‌‏آموزان كه نسل جوان اين كشور هستند، وجود داشته و فرآورده‌‏هاي فرهنگي نيز قدرت متقاعدسازي دانش‌‏آموزان را داشته باشد.
وي با اشاره به اينكه نبايد نسل جوان را از حق پاسخگويي به سوالاتشان محروم كرد، افزود: حق پاسخگويي به سوالات حقي است كه ما خود نيز از آن بهره‌‏مند بوده‌‏ايم و بايد اين حق را براي دانش‌‏آموزان و نسل جوان امروز هم قائل شويم.
مديركل دفتر امور زنان آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: هدف ما در اجراي طرح توسعه و تحكيم حجاب و عفاف در آموزش و پرورش آن است كه برنامه‌‏ريزي‌‏هاي متنوع فرهنگي در مدارس صورت گيرد و ثقل برنامه‌‏ريزي‌‏ها به سمتي باشد كه فرآورده‌‏هاي توليدي قدرت متقاعدسازي به مبناي استدلال‌‏هاي هنري را داشته باشد.
وي افزود: به منظور انجام مقوله فرهنگ‌‏سازي و متقاعدسازي دانش‌‏آموزان در صدد هستيم، يونيفورم‌‏هاي مناسبي براي آنان طراحي شود كه ضمن رعايت چارچوب‌‏هاي شرعي زيبايي و شادابي‌‏هاي لازم را نيز داشته باشد.
مديركل دفتر امور زنان آموزش و پرورش گفت: به منظور طراحي يونيفورم‌‏هاي مناسب، نمايش‌‏هايي از لباس دانش‌‏آموزي برگزار مي‌‏شود تا به فرهنگسازي در اين حوزه كمك كند.
سويزي تصريح كرد: آموزش و پرورش به دليل ماهيت خاص خود هيچ‌‏گاه نمي‌‏تواند با ضرب‌‏الاجل طرح‌‏هاي فرهنگي را اجرا كند و به همين دليل در آموزش و پرورش موضوع طرح ارتقاي امنيت ملي به شكل اجرايي در سطح جامعه مطرح نبوده است.

No comments: