بيانيه انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها درباره رخدادهاي اخير دانشگاه اميركب

مسوولان با حسن تدبير نگذارند آتش فتنه، كانون عقلانيت و خردورزي را در كام خويش گيرد


انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها درباره رخدادهاي اخير دانشگاه صنعتي اميركبير بيانيه‌اي صادر كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، در اين بيانيه آمده است:

يكي از گرانمايه‌ترين سرمايه‌هاي ملي ايران وجود استعدادهاي جوان و انديشه‌هاي پويا و جست‌وجوگري است كه با كمترين امكانات، افتخارات عظيمي خلق مي‌كنند و طي چند دهه‌ي گذشته نقش اساسي و بي‌بديل آن‌ها را در تحولات شگفتي‌آفريني چون اصل نهضت اسلامي و پيروزي انقلاب اسلامي، جبهه‌هاي جنگ تحميلي و جهاد سازندگي، دوران بازسازي و حماسه‌ي دوم خرداد و نيز دستاوردهاي علمي و جهش‌هاي تكنولوژيك شاهد بوده‌ايم.

شايد بتوان گفت يكي از هنرهاي برجسته‌ي امام خميني (ره) شناسايي اين منبع عظيم و اعتماد سرشار ايشان به مجموعه‌ي دانشجويان و دانشگاهيان مسلماني بود كه ايمان و خودباوري فزاينده‌ي آنها در تعامل با رهبري خردمندشان مسير تعالي و تكامل را طي مي‌نمود و بخش عظيمي از اين افتخارآفريني‌ها محصول چنين تعامل و اعتماد متقابلي بود.

اين بيانيه افزوده است: با وجود چنين تجارب و پيشينيه‌ي پرافتخاري، متأسفانه از چندين سال پيش با جرياني مواجهيم كه پويايي، جست‌وجوگري و جسارت و نقادي و نقش‌آفريني دانشجويان را برنمي‌تابد و اطاعت و تسليم يا حداقل بي‌تفاوتي و غيرسياسي بودن دانشجو و دانشگاهيان را با مصالح و منافع خود بيشتر سازگار مي‌داند. ردپاي اين جريان را از رويدادهاي 18 تير 78 تا رخدادهاي اخير دانشگاهها به خوبي مي‌توان شناسايي كرد. متأسفانه در تمامي اين سالها و حوادث، از دو سو با كنشگران افراطي مواجهيم كه آسيب جدي آن متوجه جريان‌هاي اصيل درون انجمن‌هاي اسلامي و دانشگاهيان دلسوز و دردمند شده است. از يك سو اقتدارگرايان كج‌انديش با پرسشگري و پويايي و روحيه‌ي نقاد دانشجويي مخالفند و در اين مخالفت به دنبال بهانه‌اي مي‌گردند كه عمدتا اتهام بي‌ديني و لاابالي‌گري را ترجيح مي‌دهند و از سوي ديگر، جريان‌هاي دين‌گريز و وابستگان به انديشه‌هاي شكست‌خورده‌اي قرار دارند كه با بهانه قرار دادن كج‌انديشي‌ها و اقتدارگرايي‌هاي برخي مدعيان ديني، اصل ارزش‌هاي ديني و انقلابي را مورد خدشه قرار مي‌دهند و متأسفانه بدين ترتيب هر يك به رشد ديگري مدد مي‌رسانند.

انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها افزوده است: رخدادهاي اخير دانشگاه اميركبير مي‌تواند در پرتو همين تعاملات مخرب و افراطي فهم و تفسير شود. خطر حضور پررنگ جريان‌هاي اقتدارطلب و پيامدهاي خواسته و ناخواسته‌ي دين‌گريزانه‌ي آن امريست كه دين‌ورزان خردمند و دلسوزان دردمند را به تعامل و تكاپوي مضاعف وامي‌دارد؛ به ويژه اين‌كه اين روزها شاهد بوده‌ايم حتي مطالبات صنفي و غيرسياسي معلمان و فرهنگيان نيز با برخي برخوردهاي ناموجه مواجه بوده كه خطر تسري اين‌گونه برخوردها در مجامع دانشگاهي، احساس مسووليت همه‌ي ما را مضاعف مي‌كند.

اين بيانيه افزوده است: انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها كه اعضاي آن نوعا تجارب حضور و فعاليت در انجمن‌هاي اسلامي و تشكل‌هاي دانشجويي را نيز در كارنامه‌ي خود دارند و هم‌اكنون در دانشگاههاي سراسر كشور فضاي موجود را با همه‌ي وجود لمس مي‌كنند، تامل در شرايط حساس و خطير نظام دانشگاهي را وظيفه‌ي شرعي و ملي خود مي‌داند و با توجه به رخدادهاي هفته‌هاي اخير دانشگاه صنعتي اميركبير، ملاحظاتي را خاطرنشان مي‌سازد.

به گزارش ايسنا در بند نخست اين ملاحظات ابراز عقيده شده است: تجارب سودمندي كه طي ساليان گذشته به دست آمده بود و از طريق تمركززدايي و مسووليت‌سپاري به دانشگاهيان حس مشاركت و حق تعيين سرنوشت را در اداره‌ي امور دانشگاه براي دانشجويان و دانشگاهيان به وجود آورده بود، هم‌اينك به كلي ناديده انگاشته شده و شرط معقول مقبوليت مديريت‌هاي دانشگاهي با استدلال‌هاي واهي نفي شده است و همين امر فضاي دانشگاهها را آسيب‌پذير ساخته است و متعاقب آن، اعمال مديريت‌هاي آمرانه و بعضا نامقبول بستر مساعدي براي تنش‌ها به وجود آورده است. ما نفس اين نوع مديريت‌ها را در بروز رخدادهاي اين دانشگاه بي‌تأثير نمي‌دانيم.

انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها در بند دوم افزوده است كه برنتابيدن نقادي‌هاي دلسوزانه‌ي انجمن‌هاي اسلامي كه بعضا ممكن است با تندروي‌هايي نيز همراه بوده باشد، تمايل به آنچه ايجاد و تقويت تشكل‌هاي تحت امر و كنترل‌شده خوانده شده، را موجب شده است كه اين امر تنش‌ها و آسيب‌هاي فراواني براي انجمن‌ها و تشكل‌هاي اصيل بوجود آورده است و سوءظن و تعارضات دروني آن‌ها را به شدت بالا برده؛ به نحوي كه اكنون در مجامع دانشگاهي نه آن تشكل‌ها تأثير مطلوب را دارند، نه انجمن‌هاي اسلامي توانمندي باقي مانده‌اند كه بتوانند نقش مؤثر و مثبت گذشته را ايفا كنند؛ به ويژه آن‌كه ايجاد محدوديت‌هاي جدي براي فعاليت‌هاي صنفي – سياسي خارج از تشكل‌هاي موجود نيز عملا به ناخالصي و حضور پاره‌اي عناصر فاقد صلاحيت‌هاي مورد انتظار در بعضي انجمن‌هاي اسلامي انجاميده است و همين امر منشأ بسياري از اين نارسايي‌هاست.

اين انجمن افزوده است: ما عليرغم ترديدهاي بسيار جدي كه درباره انتساب پاره‌اي عملكرد‌ها به اين انجمن‌ها داريم، بروز بعضي نارسايي‌ها را با توجه به مراتب فوق از سوي پاره‌اي عناصر مرتبط با اين انجمن‌ها غيرمحتمل نمي‌دانيم.

در ادامه اين بيانيه و در بند بعدي آمده است: مطالب و مواضعي كه اين روزها به نشريات دانشجويي دانشگاه اميركبير نسبت داده شده است به قدري موهن، سخيف و ناموجه است كه هرگونه اقدامي در جهت اشاعه‌ي آن، عملا نوعي قباحت‌زدايي قلمداد مي‌شود و محكوم است. ما نمي‌توانيم باور كنيم جريان‌هايي تحت عنوان دفاع از ارزشها و مقدسات، حرمت‌شكني‌هايي از اين قبيل را به كساني نسبت دهند كه خود به صراحت آن را نفي نموده و آن مواضع را محكوم مي‌كنند. اين در حاليست كه بديهي‌ترين تعاليمي كه از سنت نبوي (ص) و سيره‌ي امامان معصوم (ع) در اختيار داريم بر نفي اين روش‌ها اصرار دارد و قطعا استقبال از نفي و انكار اين حرمت‌شكني‌ها بهترين دفاع از حرمت‌ها به حساب مي‌آيد.

ما بر اين باوريم كه برخي جريان‌ها بيش از آن‌كه نگران مقدسات و حرمت‌ها باشند، توهين به مقدسات را بهانه‌اي قرار داده‌اند تا سلطه‌ي خود را در مجامع دانشگاهي بسط و گسترش دهند و به اين بهانه همه‌ي زبان‌ها و معدود تريبون‌هاي باقيمانده را از نقد عملكردهاي خود بازدارند. پاره‌اي فراخواني‌ها و زمينه‌چيني‌ها از چنين تمايلاتي گواهي مي‌دهد كه ما نسبت به عوارض خطرناك آن به شدت هشدار مي‌دهيم.

آن‌چه امروز در بعضي محافل از آن به عنوان انقلاب فرهنگي دوم ياد مي‌شود، نه تنها ارزش‌ها، اصالت‌ها و دستاوردهاي آن حركت را كه با توجه به شرايط ويژه‌ي خود قابل دفاع بوده است بر باد خواهد داد بلكه با تشديد پاره‌اي نقصان‌هاي آن، با چنان شكست مسلمي مواجه خواهد شد كه هر دردمند و دلسوز با تدبيري را به تأمل جدي وامي‌دارد.

انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها در بند ديگر با انتقاد از آنچه آن را تأكيد بر رويه‌هاي گزينش مبتني بر بررسي عقايد براي حذف منتقدان احتمالي به ويژه در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي، تقويت نقش حراست و حاكميت عوامل امنيتي در مناسبات دانشگاهي و سازوكارهاي گزينش استاد، تهديد و ايجاد فشار و محدوديت و بعضا تعليق يا تلاش در جهت اخراج دانشجويان و استادان منتقد خوانده، اجزاي به هم پيوسته‌اي برشمرده كه احتمال پروژه‌اي بودن رخدادهاي اخير دانشگاه اميركبير را تقويت مي‌كند.

صادركنندگان بيانيه در بند ديگر فزوده‌اند: ما معتقديم ايجاد فضاي آشفته و ملتهب كنوني نه تنها با خطرات فوري براي نظام دانشگاهي و جامعه همراه خواهد بود و تعارض بنيادي و اساسي با انتظاراتي دارد كه در سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي، آرزوي تحقق آن را داريم، بلكه فضاي اميدواري و روند رشد علمي در نظام دانشگاهي را آن‌چنان با آسيب مواجه مي‌كند كه محصولي جز تشديد فرار مغزها كه هم‌اينك نيز با بحران آن مواجه هستيم نخواهد داشت. اين امر به ويژه وقتي با بي‌اعتنايي به شئون دانشگاهيان و نفي منزلت و جايگاه آنان و نيز با روند محدوديت بودجه و منابع تحقيقاتي و كاهش امتيازات و تسهيلات فعاليت‌هاي علمي – پژوهشي همراه مي‌شود، خطرات را دو چندان مي‌كند.

اين بيانيه در بند بعدي افزوده است: ما بر اين باوريم كه در اصل ماجراي تهيه و تكثير مطالب منتسب به اين نشريات دانشجويي ابهامات و ترديدهاي جدي وجود دارد و فارغ از هياهوي فعلي، بايد رسيدگي دقيق و حقوقي به عمل آيد. در عين‌حال بهانه قرار دادن اين رخدادها براي برخورد فله‌اي با نشريات دانشجويي محكوم است. رسيدگي و برخورد با تخلفات احتمالي بايد در چارچوب آيين‌نامه و ضوابط خاص مربوط به نشريات دانشجويي صورت گيرد و از هرگونه افراط و تعميم نارواي تخلفات احتمالي به ديگر نشريات و جريان‌هاي دانشجويي جلوگيري شود.

در بند ديگر اين بيانيه آمده است: از دانشجويان عزيز و فرزندان و همكاران دانشگاهي خود نيز مي‌خواهيم از هرگونه اقدامي كه ممكن است تشنج‌آفريني را تشديد يا بهانه‌ي آن را فراهم آورد بپرهيزند. خويشتن‌داري، صبوري و تدبير، همراه با حفظ انسجام و همدلي و پيگيري مستمر، بهترين شيوه‌ي مواجهه با اين ناملايمات است.

انجمن اسلامي مدرسين دانشگاهها در بند پاياني حسن تدبير و تأمل بيشتر مسوولان و جلوگيري از اقدامات عناصر و جريان‌هاي افراطي را حداقل انتظاري خوانده كه از متصديان امور وجود دارد و از شخصيت‌ها و اركان مؤثر نظام نيز ‌خواسته است مسوولان را در همين مسير هدايت كنند و مانع از آن شوند كه خداي ناخواسته آتش فتنه، كانون عقلانيت و خردورزي را در كام خويش گيرد.

No comments: